Home » Domenii » 100% Interviuri » Dragos Bonea, fondator si director general Delta Design - Ce au in comun aeronavele, cosmeticele, placile ceramice?

Dragos Bonea, fondator si director general Delta Design - Ce au in comun aeronavele, cosmeticele, placile ceramice?
Dupa cativa ani de cercetare stiintifica, a primit provocarea de a conduce 100 de oameni de vanzari in cosmetice. Apoi si-a creat propria firma de distributie placi ceramice. Indiferent de domeniu, Dragos Bonea a avut succes.

Dupa ce ati terminat facultatea, in 1992, ati profesat timp de doi ani ca inginer. Ce presupunea job-ul dvs. din acel moment si de ce n-ati continuat?
Pornisem cu ideea de a face cariera in domeniul pentru care ma pregatisem in facultate. Lucram intr-un institut de cercetare, ma inscrisesem la doctorat, colaboram cu Institutul de Matematica Aplicata al Academiei. Am si realizat dealtfel cateva aplicatii interesante bazate pe modelarea numerica (elemente finite, diferente finite) a unor procese termodinamice (transfer de caldura, stabilitate etc.). Pot spune ca, desi eram la inceput de cariera, am avut satisfactii si perspective frumoase in acest sens. Am avut sansa sa cunosc oameni deosebiti, pasionati de munca de cercetare stiintifica, de la care am avut multe de invatat.

“Castigam 50 de dolari pe luna”

M-a demotivat insa nivelul de salarizare, pentru ca la vremea respectiva castigam echivalentul a aproximativ 50 USD pe luna, dar si faptul ca nu erau perspective semnificative de imbunatatire a situatiei. Oamenii pe care ii puteam lua ca model castigau de asemenea nedrept de putin, raportat la capacitatea lor si la nivelul lor de dedicare pentru cariera de cercetare. Ma casatorisem de curand, sotia mea lucra tot in cercetare, locuiam la parintii mei, practic nu puteam intemeia cu adevarat o familie, din cauza faptului ca nu castigam nici macar suma  necesara pentru a putea plati chiria unui apartament in care sa ne mutam. In acelasi timp vedeam in jurul meu destule oportunitati si exemple de oameni care demarasera mici afaceri si castigau incomparabil mai mult, inclusiv fosti colegi care abandonasera facultatea dupa revolutie si care devenisera intre timp foarte bogati, cel putin raportat la sistemul meu de referinta.

Este adevarat ca ati vandut cosmetice? V-ati dorit acest job? De ce?
Cand am hotarat sa renunt la orientarea initiala in cariera si sa demarez o afacere mi-am spus, probabil din inertia modului de gandire dobandit in anii de facultate si in anii petrecuti in cercetare, ca ar trebui mai intai sa invat cum anume se fac afacerile. Asa ca m-am inscris la un program postuniversitar de doi ani la facultatea de management din cadrul SNSPA. Absolvind cu rezultate foarte bune, am fost recomandat de unii dintre profesori pentru postul de Director de Vanzari la o firma care construia o retea nationala de distributie in domeniul produselor cosmetice. Pentru mine a fost o prima ocazie de a trece dincolo de aspectele teoretice si de a forma deprinderi de management efectiv al unei echipe. Era in acelasi timp si o mare provocare pentru ca, desi nu lucrasem nici o zi in vanzari, primisem in subordine o structura formata din peste 100 de oameni de vanzari, locati in mai multe orase din tara. Am considerat cele 4 luni cat am lucrat in aceasta firma ca o extindere a perioadei de pregatire in administrarea afacerilor si in zona practica, aplicata, o zona neglijata in programul postuniversitar pe care il urmasem.

In 1996 ati infiintat Delta Distribution. Ce v-a determinat sa porniti o afacere pe cont propriu?
Posibilitatea de a transpune rapid in practica ideile, sansa de a fructifica oportunitatile numeroase din acea perioada si de a exploata o nisa de piata inca libera la vremea respectiva si anume importul de placi ceramice. Si bineinteles, nu in ultimul rand, am vizat si independenta financiara. La vremea respectiva era o adevarata aventura sa achizitionezi placi ceramice, singurele disponibile fiind cele provenite din productia locala, iar oferta nu era tocmai generoasa. A fost o vreme cand gresia se cumpara pe culori, stiai ca vrei gresie albastra, existau unul sau doua modele la aceasta culoare si ce gaseai cumparai. 


Crestere de 300% in 10 ani la consumul de placi ceramice


De ce materiale de constructii si finisaj?
Initial a fost vorba de o intamplare, am ajutat pe cineva sa-si faca o amenajare si am realizat cat loc de imbunatatire si de dezvoltare exista in acest domeniu. In plus, am apreciat potentialul de dezvoltare al acestei piete in urmatorii ani. In 1997 cand am inceput practic sa activam, consumul de placi ceramice in Romania era de 0.7mp/locuitor iar cele 3 fabrici romanesti, desi aveau o oferta invechita, detineau peste 80% din piata. Serviciile suport vanzarii (consultanta, proiectare, transport, montaj, asistenta tehnica) erau practic inexistente. Noi ne-am orientat catre importuri corespunzatoare ultimelor tendinte in design si tehnologie existente la nivel mondial si catre sustinerea ofertei printr-un pachet competitiv de servicii. Dupa 10 ani consumul a ajuns la 2 mp/locuitor, adica o crestere de 300% realizata in exclusivitate din importuri.

Cum a fost inceputul ca patron? Ce s-a schimbat in atitudinea sau viziunea dvs. despre afaceri? 

Fata de situatia anterioara, cand lucram ca director de vanzari la o companie de anvergura, ceea ce imi conferea un anumit statut, acum eram nevoit sa fiu “multifunctional”, trecand de la activitati strategice la munca fizica in depozit, la incarcat si descarcat marfa sau livrari cu o furgoneta la clienti.  In primul an de activitate de multe ori nici nu ma recomandam ca patron, pentru a nu afecta  perceptia companiei. Dar satisfactia de a-ti vedea ideile materializandu-se in dezvoltarea afacerii a fost o motivatie foarte puternica.

Mai exista alaturi de dvs. angajati din prima echipa  cu care  ati pornit la drum?
Initial am fost o echipa mica, de 5-6 oameni. Doi dintre acestia, in afara  de mine, lucreaza in continuare in companie.

Afacere de 40 milioane euro pornita cu 10.000 euro
Cu ce capital ati demarat business-ul? De unde aveati banii?
Am pornit 3 asociati, cu 1000 USD fiecare. La aceasta suma s-au adaugat  10.000 USD, pe care i-am imprumutat eu de la cineva din familie care a avut  incredere in sansa noastra de a pune pe picioare o afacere. Dupa primul an am rambursat imprumutul.

V-ati gandit vreodata sa vindeti afacerea?
Prima data am luat in calcul aceasta alternativa in 2005, la initiativa celorlalti doi actionari cu care pornisem afacerea. Aveam cateva oferte interesante, insa eu apreciam potentialul de dezvoltare inca neexploatat al afacerii noastre. Detineam si pachetul majoritar, asa ca am avut un cuvant hotarator. Pana la urma ei au vandut pachetul lor minoritar. In 2007 am primit o serie de alte oferte atractive, mult peste valoarea celor din 2005, nu mi-am dorit insa nici in acel moment sa ma despart de afacere.

Regretati decizia luata?
Nu, nu imi pare rau pentru aceasta decizie.

Criza a venit pentru noi la timp si va reface echilibrul
Care sunt primele dvs. 3 prioritati ca proprietar al Delta Design? 
Sa continui sa invat, sa continui sa dezvolt, sa nu dezamagesc, la propriu si la figurat. 

Cum vedeti viitorul constructiilor si implicit al afacerii dvs.?
Ca si in celelate tari afectate acum de criza, potentialul constructiilor a fost supraevaluat in raport cu puterea reala de cumparare. Pentru Romania, cred ca pozitia codasa in acest clasament devine de data aceasta un avantaj: nu am avut ocazia sa exageram cum au facut-o altii. Criza a venit pentru noi la timp si ea va reface echilibrul. In acelasi timp ea va realiza un fel de “selectie naturala” printre jucatorii in domeniu, cei care vor reusi sa o depaseasca vor iesi intariti si aceasta inseamna un nivel superior de oferta pentru beneficiarii lucrarilor de constructii.

Ce caracteristici sunt esentiale pentru un manager de succes?
Capacitatea de a intelege domeniul afacerii pe care o conduce, care sunt elementele ce efectiv conteaza si fac diferenta. Capacitatea de a anticipa tendintele, de a intui oportunitatile si riscurile si de a gasi strategia adecvata. Capacitatea de a forma echipe performante, a antrena si motiva oamenii cu care lucreaza. Capacitatea de a se mentine motivat in orice conditii si de a transorma esecurile in oportunitati de dezvoltare.

Cota parte din companie pentru angajatii performanti
Privind in urma, la cei 13 ani de business, care a fost cel mai dificil moment pe care a trebuit sa-l depasiti?
Nu pot sa ma gandesc la un moment in mod special. Au fost mai multe momente critice in primul an de functionare, cand eram lipsit de experienta si afacerea era inca plapanda, iar orice obstacol mai mare putea sa o distruga. Traversam o etapa dificila si in prezent, cauzata de criza economica si in special de noua dinamica a domeniului imobiliar, strans legat de specificul afacerii noastre. Acum insa am acumulat suficienta experienta si ne bucuram si de sprijinul partenerilor de afaceri.

V-ati putea acomoda in postura de simplu angajat, in cazul in care ati fi pus in aceasta situatie? Cum vedeti acest scenariu?
Intr-un fel m-am considerat intotdeauna un simplu angajat alaturi de ceilalti membri ai organizatiei. Nu ma deranjeaza acest aspect. Cred insa ca nu as putea sa accept decat un post cu un nivel de autoritate si responsabilitate foarte ridicat, altfel m-as plictisi.

Ca manager, ce pretentii aveti de la salariati? Dar dvs. ce le oferiti lor?
In primul rand sa puna suflet in ceea ce fac, sa le pese, sa se implice. In schimb le ofer oportunitatile de evolutie financiara - de altfel una dintre politicile noastre presupune oferirea unei cote parte din companie pentru angajatii care au reusit sa faca diferenta - si un stil de management departe de abordarea dictatoriala intalnita in multe antreprenoriate. Nu ma gandesc la echipa mea ca la subordonatii mei, ci ca la colegii mei. 

Care sunt cele mai mari 3 realizari ale dvs.?

Sunt profund legat de evolutia companiei pe care am creat-o, de altfel a fost si unul dintre motivele subiective pentru care am fost mai putin inclinat sa vand, lasand la o parte considerentele de business, care s-au dovedit a fi juste. Atat de mult incat pentru o vreme si viata de familie s-a impletit cu aceeasi companie, avand in vedere ca am lucrat alaturi o perioada lunga de timp. Asa ca mi-ar fi foarte greu sa fac o ierarhie a realizarilor mele, mai ales ca nu le-am contabilizat niciodata ca atare, m-am bucurat in schimb de starea de bine pe care mi-au dat-o si de fericirea pe care am avut norocul sa o am. 

Locuiti la bloc sau la casa?
Locuiesc la bloc, am in schimb o casa la munte unde imi place sa-mi petrec o parte din timpul liber.

Ati investit in imobiliare pana acum?

Am preferat sa ma concentrez pe afacerea de baza si am investit in imobiliare doar corelat cu aceasta afacere: spatii pentru magazine si depozite.

Ce va place sa faceti in timpul liber?

Imi place muntele - iarna schiul iar vara drume­tiile. Si imi place sa citesc.

 CV:
Varsta: 42 ani
Studii: Facultatea de Aeronave din cadrul Institutului de  Politehnica Bucuresti, Studii postuniversitare de management in cadrul SNSPA

Experienta profesionala:
- Fondator si Director General  Design, liderul distributiei de placi ceramice. In 2008 creeaza unicul concept store de placi ceramice din
Romania, cel mai mare din Europa. In prezent, conduce o echipa de 400 de angajati.

Tipareste acest articolRSS