Home » Domenii » 100% Interviuri » Yetkin Turk, director general Summa Construction: Investitii de peste 130 de milioane de euro in 2009

Yetkin Turk, director general Summa Construction: Investitii de peste 130 de milioane de euro in 2009
Dupa sase ani de activitate in Romania, Summa Construction isi continua investitiile pe termen lung, avand o perspectiva optimista asupra crizei. Yetkin Turk, director general, considera ca Romania este o tara plina de oportunitati.

Cum apreciati piata din Romania in comparatie cu alte tari din Europa?
Romania este o tara in plina dezvoltare care ofera numeroase oportunitati. Din multe puncte de vedere, Romania si Turcia sunt tari asemanatoare. In ambele tari exista foarte multe oportunitati, este nevoie de spatii de birouri si rezidentiale, de linii de productie si de imbunatatirea infrastructurii. Romania este foarte atractiva pentru constructori si investitori. Nu simtim ca lucram aici, in Romania, ca si cand am lucra in afara Turciei. Este ca si cand am lucra in tara noastra de origine. Evident, tarile din Estul Europei au inceput sa perceapa criza mai tarziu, iar aceasta intarziere va exista si cand criza va lua sfarsit in restul Europei, dar aici exista mai multe oportunitati decat in alta parte.

Summa are deja o pozitie consolidata pe piata din Romania. Cum apreciati evolutia companiei?
Summa Group a fost infiintata in 1969, iar activitatea grupului s-a extins in afara Turciei, in alte patru tari precum Romania, Libia, Federatia Rusa si Moldova.
In anul 2003, compania Summa si-a inceput activitatea in Bucuresti, unde a contractat primele proiecte de constructii la Plaza Romania – Shooping Mall si BCC Businees Center (cunoscut in prezent ca sediul companiei Generali, de pe strada Buzesti).
In anul 2008, am definitivat complet proiectul Emerald Residences, un proiect de investitii al companiei Brooklyn Investment (companie membra a grupului de companii Summa). Proiectul Emerald Residences a castigat premiul “Best Residence of 2008”.
Din anul 2003, compania si-a extins activitatea prin proiecte ambitioase, devenind  contractor general al mall-ului Plaza Romania (cel mai mare mall de pe piata la acea vreme, prin constructia a peste 104.000 mp de cladire, cu 45.000 mp in zona de cumparaturi, toate sub acelasi acoperis), proiectul Millenium Businesss Center (cea mai inalta constructie pe structura de otel, avand 80 m inaltime) si, nu in cele din urma, proiectul cel mai rapid, un alt shopping center de 44.000 de mp construiti in doar 9 luni (extinderea centrului comercial Bucuresti Mall).
Pe langa aceste ample constructii au fost definitivate: North Gate Business Center, Emerald Residential Complex, Conect Business Center, Greenfield Residences. Proiecte in curs de desfasurare sunt  Monaco Towers, Estia Residence si Swan Office Building, unul dintre cele mai mari centre de afaceri, care are o suprafata de 95.000 mp. Prin toate aceste proiecte, Summa si-a consolidat pozitia pe piata din Romania.
Compania activeaza in Romania la standardele de calitate ISO 9001:2000 (quality management system) cerfificate de TÜV (Technischer
Überwachungs-Verein).

Ce investitii aveti in plan sa realizati in Romania in urmatorii ani?
Planurile companiei inainte de criza au fost foarte clare si precise. Am planificat sa dezvoltam in Romania doua ansambluri rezidentiale cu peste 1200 de apartamente. Unul dintre aceste ansambluri este realizat in parteneriat cu un fond de investitii grecesc, iar noi suntem atat dezvoltatori, cat si actionari. Dorim ca anul viitor sa incepem constructia celor doua ansambluri, dar trebuie sa analizam in profunzime piata, inainte de a demara constructia acestor proiecte. Este foarte important pentru noi si constituie un mare avantaj comparativ cu ceilalti competitori din piata faptul ca avem deja un precedent, prin constructia ansamblului Emerald Residences de o calitate deja recunoscuta in piata. Valoarea totala a proiectelor noastre depaseste 130 milioane de euro, numai pentru faza de inceput/proiectare.

„Criza e o oportunitate pentru companii de a-si constientiza si elimina punctele slabe”
Prezentati succint strategia de dezvoltare pe termen scurt/mediu. Care sunt obiectivele companiei?

Consider ca suntem una dintre cele mai pregatite companii in managementul de criza, avand la baza experienta noastra de dezvoltatori in Turcia. Deoarece am avut in trecut, aproape periodic, situatii de criza economica si, prin urmare, am invatat sa privim aspectele pozitive pe care criza  le aduce cu sine. In mod deosebit, consider ca trebuie sa privim criza ca pe o oportunitate pentru companii de a-si constientiza si elimina punctele slabe. In al doilea rand, criza are un efect de curatare a pietei. In anii precedenti, numeroase companii de constructii au aparut in piata fara sa dispuna de mijloace finaciare, tehnice sau de echipamentele necesare si, cum existau multe proiecte in piata, chiar daca nu eram de acelasi nivel, trebuia sa concuram cu acestia. Consider ca dupa aceasta criza vor ramane in piata companiile care au un nivel inalt de calitate si vor concura cel putin de la acelasi nivel.
Strategia noastra este de a fi pregatiti in aceasta criza astfel incat sa devenim mai puternici decat competitorii nostri la finalul crizei. Vom ridica permanent stacheta astfel incat sa realizam cele mai rapide constructii, sa mentinem calitatea muncii si a personalului in toate proiectele noastre, sa construim cea mai inalta cladire din otel sau beton etc.

In ce masura depindeti de creditele bancare?

Ca si constructori nu putem folosi orice tip de credit, dar ca investitori suntem afectati. Cea mai mare problema exista insa acum din perspectiva beneficiarilor, respectiv a celor care doresc sa cumpere apartamentele pe care le construim dar nu mai pot indeplini toate criteriile pe care le cer bancile pentru a le acorda imprumuturi ipotecare. Ca investitori, bancile doresc sa ne acorde imprumuturi dar in conditii mai speciale.
Care sunt principalele probleme din piata si cum credeti ca pot fi rezolvate?
Cea mai mare problema o reprezinta piata muncii, deoarece este dificil de a gasi mana de lucru. Chiar daca aceasta exista, este dificil sa gasesti mana de lucru specializata. In plus, este dificil sa gasesti tehnicieni priceputi. De asemenea, avem aceasta problema si in Turcia. Prin urmare anumite companii au inceput sa initieze cursuri pentru tehnicieni cu sprijin din partea guvernului.

Care este potentialul de crestere al pietei din Romania si care sunt principalele diferente la nivel de vanzari, strategie de dezvoltare?
In momentul de fata, nu vedem nici o crestere a pietei, dar credem ca viitorul va fi asa cum era inainte de criza financiara. Suntem foarte optimisti si credem ca piata din Romania isi va reveni rapid. Vom cauta intotdeauna sa studiem conditiile pietei si sa ne adaptam strategiile in raport cu piata pe care activam.

Considerati ca acest an va aduce schimbari majore in piata?

Din pacate este foarte greu de spus. In urma cu o luna si jumatate eram convinsi ca am atins cel mai profund punct al crizei, dar intr-o zi am vazut stirile despre General Motors. Am simtit un nou val al crizei. Totusi au existat recent si vesti bune precum semnarea contractului cu FMI si declaratia G-20 de la Londra in ceea ce priveste pachetul de masuri anti-criza, trebuie sa mai asteptam ceva timp ca piata sa isi revina cu adevarat.

Tipareste acest articolRSS