Home » Domenii » Bricolaj » Cum infiintez o firma in 2014?

Cum infiintez o firma in 2014?
Infiintarea unei societati se face prin inregistrarea sa in Registrul Comertului, in baza unei proceduri si a unei documentatii specifice necesare in acest scop.


Pasii de parcurs pentru infiintarea unei societati

 

1.  Alege o denumire pentru societate, verifica daca e disponibila si rezerv-o la Registrul Comertului

 

               Procedura de alegere a denumirii si verificare a disponibilitatii sale la Registrul Comertului presupune formularea de catre solicitant a 3 (trei) optiuni de denumire, in ordinea preferintelor acestuia. In cazul in care niciuna dintre aceste denumiri nu va fi disponibila, solicitantul va reinitia o procedura de verificare a disponibilitatii altor 3 (trei) denumiri.

 

 2. Gaseste un spatiu in care va functiona sediul societatii

 

               Locatia aleasa pentru sediul social trebuie sa aiba disponibil un spatiu distinct pentru societatea ta deoarece, conform legii, un imobil poate sa gazduiasca mai multe societati numai daca, prin structura si suprafata lui utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi sau spatii distinct partajate iar numarul societatilor comerciale ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distinct obtinute prin partajare. Odata aleasa locatia pentru sediul societatii tale, in cazul in care aceasta nu-ti apartine, incheie contractul de spatiu (inchiriere, comodat etc.) care iti va fi necesar pentru inregistrarea societatii la Registrul Comertului.

 

 3. Stabileste obiectul de activitate al societatii

 

               Obiectul de activitate al societatii va trebui sa fie conform CAEN (Clasificarii Activitatilor Economice din Romania) si va cuprinde, in primul rand, un obiect principal, dar si obiecte secundare (daca este cazul). In principiu, aproape orice activitate poate fi inclusa in obiectul de activitate al societatii, cu cateva exceptii particulare, pe care legea le rezerva numai societatilor de profil (ex. activitatea de asigurare-reasigurare, exclusiv pentru societatile de asigurari, activitatea de imprumut, pentru institutiile financiar-bancare – banci sau IFN-uri etc.).

 

4. Desemneaza administratorii si, daca este cazul, cenzorii, auditorii

 

               De stiut: In timp ce desemnarea administratorilor este obligatorie la infiintarea unei societati, desemnarea cenzorilor este facultative (daca societatea are cel mult 15 asociati) si obligatorie (daca numarul asociatilor trece de 15), iar desemnarea auditorilor este obligatorie numai in cazul in care societatea este supusa unei obligatii legale de auditare. Intr-o societate, administratorii au rolul de a reprezenta si administra societatea, cenzorii informeaza asociatii in legatura cu gestiunea societatatii si cu orice fel de nereguli constatate in administrarea ei, iar auditorii auditeaza situatiile financiare ale societatii atunci cand aceasta este supusa obligatiei legale de auditare.

 

5.  Intocmeste Actul Constitutiv al societatii

 

               Atentie: Asigura-te ca Actul Constitutiv contine toate elementele minime obligatorii prevazute de lege (vezi aici care sunt elementele minime obligatorii ale Actului Constitutiv).

 

 6. Deschide contul de capital social

 

               Contul de capital social poate fi deschis la orice banca, de catre asociatii fondatori, administratorul desemnat prin Actul Constitutiv sau o persoana imputernicita in acest scop, cu prezentarea Actului Constitutiv al societatii. Dupa infiintarea societatii, prin inregistrare la Registrul Comertului, contul de capital social se va transforma in cont curent al societatii.

 

 7. Vireaza capitalul social in contul deschis in acest scop

 

               Capitalul social minim prevazut de lege pentru cele mai uzuale forme de societate este de 200 lei, pentru societatea cu raspundere limitata, si de 90.000 lei, pentru societatea pe actiuni.

 

 8. Stabileste daca optezi ca societatea sa fie sau nu platitoare de TVA si daca da, la ce interval se va face plata.

 

De stiut: La jumatatea lui 2011, din cauza evaziunii fiscale ridicate de TVA, in Romania a fost schimbata procedura de obtinere a dreptului de a fi platitor de TVA. Astfel ca, astazi, orice societate nou infiintata care doreste sa fie platitor de TVA se supune unui control fiscal inainte de inceperea activitatii, prin pregatirea si prezentarea unei documentatii speciale catre organele fiscale competente. Acestea, pe baza unor criterii legale precise, calculeaza un punctaj (scoring) si aproba sau nu ca societatea solicitanta sa devina platitor de TVA. Avand in vedere ca in practica, procedura de acordare a certificatului de platitor de TVA poate dura destul de mult uneori (saptamani sau luni), este bine sa iei in considerare acest interval de timp atunci cand planifici demararea unei afaceri si stabilesti calendarul actiunilor si operatiunilor ce urmeaza sa le intreprinzi in acest sens.

 

Cat te costa sa-ti faci o societate

 

Pentru a-ti infiinta o societate, trebuie sa ai in vedere urmatoarele:

 

(I)       Taxe obligatorii

 

1)  taxa pentru rezervare denumire – 45 lei

 

2)  taxa de inregistrare a societatii in Registrul Comertului – 250 lei

 

3)  taxa de cazier fiscal pentru viitor asociat/administrator – 30 lei

 

4)  tariful de publicare a hotararii de infiintare a societatii in

Monitorul Oficial –31,5 lei/pag.

 

5)  timbre fiscale –4 lei

 

6)  valoarea capitalului social depus – in functie de optiunea asociatilor, dar cel putin valoarea minima prevazute de lege (ex. 200 lei pentru un SRL)

 

7)  fondul de lichidare – se aplica un procent de 50% la taxele care se achita la oficiul registrului comertului pentru efectuarea tuturor inregistrarilor in registrul comertului, autorizare functionare si eliberare documente specifice, verificare si/sau rezervare, transmitere/obtinere/eliberare documente si/sau informatii prevazute de lege

 

8)  fondul de buletin – cota de 10% aplicata la taxele percepute de registrul comertului pentru operatiunile de inregistrare (inclusiv pentru rezervarea denumirii).

 

(II)     Taxe optionale

 

1)  cheltuielile privind traducerea si legalizarea documentelor din limba straina – in medie, un exemplar de traducere legalizata, din limba engleza in limba romana, la un birou notarial costa aproximativ 30 lei + TVA, iar daca se doreste obtinerea mai multor exemplare, pentru fiecare dintre acestea se achita in plus 5 lei + TVA; pentru alte limbi, tarifele sunt mai ridicate

 

2)  cheltuieli notariale cu declaratiile si specimenele de semnatura ale administratorilor/asociatilor – acestea pot fi cuprinse intr-o singura declaratie si costa, in medie, aprox. 50 lei + TVA

 

Material realizat in parteneriat cu Cabinet de avocat Coltuc, www.coltuc.ro

 

 

 

Tipareste acest articolRSS