Home » Domenii » Bricolaj » Cum recuperez banii de la o firma in insolventa

Cum recuperez banii de la o firma in insolventa
De regula, in cazul in care aveti de primit o suma de bani de la o societate comerciala, puteti sa solicitati in instanta plata acestei sume intr-un termen de 3 ani de la data la care suma respectiva trebuia sa fi fost achitata.


             De regula, in cazul in care aveti de primit o suma de bani de la o societate comerciala, puteti sa solicitati in instanta plata acestei sume intr-un termen de 3 ani de la data la care suma respectiva trebuia sa fi fost achitata.

 

               Situatia se schimba radical, insa, in cazul in care societatea respective intra in procedura de insolventa. Astfel, conform legii insolventei, au dreptul sa participe la procedura si sa solicite plata creantelor doar creditorii care depun o cerere de admitere a creantelor pana la expirarea termenului-limita fixat de catre judecator in acest sens.

 

               Prin urmare, pentru a nu pierde dreptul de a cere plata creantelor, este esential sa depuneti la timp cererea de admitere a creantelor la masa credala.

 

Ce trebuie sa contina cererea de admitere a creantelor?

 

               Legea nu prevede un formular standard care sa fie folosit ca si cerere de inregistrare a creantei, ci creditorul poate sa pregateasca acest document cum crede de cuviinta, cu conditia de a include in aceasta cerere cel putin urmatoarele informatii minimale cerute de art. 65 din Legea insolventei:

 

·         numele/denumirea creditorului

·         domiciliul/sediul creditorului

·         suma datorata de catre societate in insolventa

·         temeiul creantei (adica, o scurta descriere a motivelor in baza carora creditorul solicita sumele respective; ex.: incalcarea unei obligatii contractuale, neachitarea pretului etc.)

·         mentiuni cu privire la eventualele drepturi de preferinta sau garantii (in cazul in care, spre exemplu, plata de catre debitoare a sumei solicitate a fost garantata cu o ipoteca sau cu o alta garantie, va trebui mentionat si acest aspect in cerere)

 

               La cerere, vor trebui anexate copii de pe documentele justificative ale creantei (ex. contracte, facturi etc.) precum si, daca este cazul, ale actelor de constituire de garantii (ex. contracte de ipoteca).

 

Sfat practic: Cererea impreuna cu documentele justificative vor trebui depuse in dublu exemplar. Cererea va trebui semnata de catre creditor iar pe copiile de pe documentele justificative creditorul va trebui sa scrie „conform cu originalul”, certificand aceasta conformitate prin semnatura sa.

 

Unde se depune cererea?

 

               Cererea de inregistrare a creantei precum si documentele insotitoare se depun la Tribunalul competent sa solutioneze dosarul de insolventa respectiv. Ca regula, Tribunalul competent este cel din judetul in care societatea in insolventa are sediul social. Adresa exacta a Tribunalelor se gaseste si pe Portalul instantelor judecatoresti.

 

 

Pana cand trebuie depusa cererea?

 

               Potrivit art. 64(1) din Lege insolventei nr. 85/2006, cererea de inregistrare a creantei trebuie depusa „in termenul fixat in sentinta de deschidere a procedurii”.

 

               Prin urmare, pentru a va asigura ca veti depune cererea in termen, este necesar sa identificati termenul limita de inregistrare stabilit de catre judecatorul – sindic.

 

Care sunt costurile?

 

Conform legii, pentru depunerea unei cereri de inregistrare a creantei:

 

(i)            trebuie achitata o taxa judiciara de timbru in valoare de 200 lei si

 

(ii)          trebuie depus la dosar un timbru judiciar in valoare de 0,3 lei

 

Atentie: Dovada achitarii taxei de timbru si timbrul judiciar vor trebui depuse la instanta. Pentru evitarea riscului ca cererea dvs. sa fie respinsa ca „netimbrata” este recomandabil ca atat dovada achitarii taxei de timbru cat si timbrul judiciar sa fie depuse la Tribunal o data cu cererea de inregistrare a creantei.

 

               In afara de taxa judiciara si de timbrul judiciar mentionat mai sus, mai pot aparea alte cheltuieli suplimentare, in functie de modul in care creditorul decide sa-si exercite drepturile (ex. taxe postale, in cazul in care cererea se depune prin posta, onorariu de avocat, in cazul in care se apeleaza la serviciile unui asemenea specialist etc.).

 

Material realizat in colaborare cu CI av. Coltuc Vicentiu,www.coltuc.ro

 

 

Tipareste acest articolRSS