Home » Domenii » 100% Interviuri » Povestea GUZU! sau cum să ajungi de la 1.500 de mărci la un business de zeci de milioane de euro

Povestea GUZU! sau cum să ajungi de la 1.500 de mărci la un business de zeci de milioane de euro
“Nu m-am gândit niciodată să încep în mod premeditat o afacere pentru a o vinde ulterior, pur şi simplu aşa s-a întâmplat"

 Imediat dupa terminarea facultatii, in 1994, a deschis un mic atelier impreuna cu un coleg de grupa, unde a inceput sa produca antigel si lichid de frana, capitalul initial fiind de 1.500 de marci germane, bani imprumutati de la un prieten. Ultterior, decide sa se extinda si pe segmentul vopselelor decorative, business care creste treptat pana acolo incat fondul de investitii suedez Oresa decide sa preia integral controlul companiei Guzuchim, in 2009, pentru mai multe zeci de milioane de euro. In 2007 incepe sa cumpere terenuri cu vita-de-vie in regiunea Panciu, zona sa natala, pasiunea initiala transformandu-se, in cativa ani, intr-o mica afacere in productia de vinuri, iar in 2012 lanseaza si un brand de sucuri naturale. Aceasta este, pe scurt, povestea lui Daniel Guzu, antreprenorul care a reusit, in 18 ani, sa conduca la succes mai multe business-uri „meteosensibile”, dupa cum singur ii place sa-si denumeasca proiectele.


“Nu m-am gandit niciodata sa incep in mod premeditat o afacere pentru a o vinde ulterior, pur si simplu asa s-a intamplat. Dupa vanzarea Guzuchim, motivele care m-au facut sa continuu in alte domenii au fost fie determinate de disconfortul lipsei de activitate, in cazul adezivilor Duraziv, fie mai mult emotionale, ma refer aici la vinuri si la sucurile naturale. Nu ma consider un business-angel, pot spune, mai degraba, ca pur si simplu m-a prins jocul”, afirma Daniel Guzu.

Omul de afaceri isi aminteste cu o anumita nostalgie de perioada de inceput de la mijlocul anilor 90.

“Lucram intr-un subsol, scriam etichetele cu mana, iar in 1994 ne-am cumparat, eu si colegul meu, Viorel Berbec, o Dacie-papuc. Cutreierand magazinele pentru a vinde antigelul pe care il fabricam, am observat ca exista o cerere mare pentru grund, asa ca ne-am cumparat o masina de facut grund. Din pacate ne-am pacalit, pentru ca nu am avut succes cu grundul, asa ca am decis sa incercam sa facem vopsele decorative”, spune antreprenorul.

Incercarea celor doi s-a dovedit una marcata de succes, vanzarile firmei au inceput sa creasca, pentru ca, in 2006, cifra de afaceri a companiei sa depaseasca 30 de milioane de euro. Semnalul a fost suficient pentru suedezii de la fondul de investitii Oresa Ventures, care au cumparat, in 2006, 49% din actiunile Guzuchim, iar peste trei ani au preluat controlul companiei. Valoarea tranzactiei a fost, potrivit lui Daniel Guzu, de “mai multe zeci de milioane de euro”. 


Mortarele uscate, noua provocare


In 2004 Guzu infiinteaza o noua firma, Bau Profil, specializata in productia de profile metalice, care avanseaza rapid ajungand la afaceri de zece milioane de euro in 2007, in special pe fondul comenzilor primite pentru proiecte publice, dar si pentru constructii de vile sau blocuri mai mici. Criza inregistrata de piata imobiliara incepand din 2008 a redus considerabil cererea de profile, iar faptul ca cei de la Oresa nu au dorit sa cumpere Bau Profil la pachet cu Guzuchim l-a determinat pe Guzu sa se reorienteze pe alte segmente, in cadrul unei noi firme, Duraziv. Noua firma continua insa sa mentina divizia de productie a profilelor din metal.

“Am incercat sa vand firma la pachet cu Guzuchim, dar cei de la Oresa nu au dorit acest lucru. Nu am incercat vanzarea catre alt investitor, mai ales ca statusem cam mult acasa si simteam nevoia de activitate, asa ca am decis sa intru pe segmentul mortarelor uscate si, ulterior, pe cel al tencuielilor, deoarece erau domeniile la care ma pricepeam”, isi aminteste fondatorul Guzuchim.

Promovarea brandului Duraziv, sub care sunt comercializate mortarele uscate si vopselele decorative, reprezinta una din prioritatile principale in strategia de dezvoltare viitoare a lui Guzu, vanzarile realizate in 2012 de firma Duraziv atingand aproximativ 18 milioane de euro. De altfel, acest brand a fost unul din cele mai mediatizate pe stadioane si in reclamele din cadrul meciurilor de fotbal din campionatul romanesc.

“Am ales sa fac investitii in publicitatea din fotbal pentru a consolida rapid acest brand, iar majoritatea constructorilor sunt microbisti. Aceste investitii pe stadioane si in spoturi in timpul meciurilor televizate au efect pe termen lung in consolidarea notorietatii, insa impactul asupra vanzarilor, pe termen scurt, este relativ scazut”, explica antreprenorul.

O alta prioritate a firmei pentru perioada urmatoare este consolidarea si extinderea gamei de vopsele decorative, produse care au inregistrat o crestere de aproximativ 70% in 2012, in ciuda blocajului din sectorul constructiilor, avansul fiind justificat in principal de lucrarile de renovare si de termoizolare termica. Pe segmentul mortarelor uscate directorul general al Duraziv estimeaza o crestere de doua cifre, vanzarile fiind afectate de iarna lunga de la inceputul anului precedent, precum si de devalorizarea leului.


Vinurile, de la pasiune la afacere


Incepand cu 2007, Daniel Guzu a inceput sa cumpere mai multe terenuri viticole in regiunea Panciu, obiectivul principal fiind acela de a cultiva struguri pentru consumul propriu. Pasiunea initiala s-a transformat insa, in cativa ani, intr-o intreprindere din ce in ce mai extinsa.

“Am inceput sa cumpar cateva parcele in 2007 in primul rand din motive emotionale, deoarece aici m-am nascut, in Panciu, iar scopul a fost sa am o bucata de vie din care sa imi fac vinul meu. A fost un hobby care a evoluat treptat, am continuat sa cumpar permanent alte terenuri, am investit apoi in crama, iar in 2009 am inceput  productia”, afirma Daniel Guzu.  

In prezent, perimetrul viticol al omului de afaceri totalizeaza 120 de hectare de vita-de-vie, care produc anual 1.500 de tone de struguri, iar gama vinurilor comercializate variaza de la Sauvignon Blanc, Feteasca Alba sau Muscat Ottonel, pana la soiuri precum Chardonnay ori Feteasca Regala.

Potrivit lui Guzu, anul 2012 a fost unul prolific pentru vanzarile de vin spumant produse de podgoria „Casa Panciu”,  pe care o detine, promovarea acestui tip de vin fiind unul din obiectivele pentru acest an. Pe de alta parte, vinurile albe au inregistrat anul trecut un avans al vanzarilor de 75%, iar cele rosii o crestere de 25%.

“Productia a fost afectata serios de seceta puternica de anul trecut, cand am avut un minus de aproximativ 30% din aceasta cauza”, a mai spus Guzu.


„Datoria noastra este sa facem o agricultura bio”


In imediata apropiere a terenurilor cu vita-de-vie, Daniel Guzu a amenajat in ultimii ani o livada cu o suprafata de circa 65 de hectare cultivata cu pomi fructiferi, in marea lor majoritate meri, care ocupa in jur de 35 de hectare. Potentialul acestei zone l-a determinat pe acesta sa inceapa un nou proiect, respectiv productia de sucuri din fructe si dulceturi exclusiv naturale. Din 2012, sucul de mare produs la ferma lui Daniel Guzu se comercializeaza sub brandul „Ana are”.

„Eu cred sincer, si nu ma feresc de cuvinte, intr-o agricultura si intr-o productie sanatoasa. E de datoria mea sa incerc sa fac agricultura bio si este de datoria noastra sa nu otravim natura, astfel ca toate produsele fabricate aici, sucuri si dulceturi, vor fi naturale”, explica acesta.

Ferma detinuta de omul de afaceri dispune de o linie de procesare care permite obtinerea a 3.000 de litri de vin pe zi si prelucrarea a 600 de tone de mar pe ora.


Desi este unul din oamenii de afaceri ale carui proiecte au o prezenta relativ constanta in publicatiile cu profil economic, Daniel Guzu este o persoana discreta, modesta, care evita chiar contactul cu ziaristii si care nu vrea sa faca fotografii pentru a aparea in ziare. Interesul pe care il starneste in randul ziaristilor se datoreaza, probabil, evolutiei in timp a business-urilor sale catre performanta, care trimite, parca, la existenta unei retete a succesului real intr-un mediu de afaceri romanesc marcat de multe ori de parteneriate suspecte sau operatiuni murdare. Nu l-am cunoscut decat o data pe pe Daniel Guzu, cu ocazia acestui interviu, dar a reusit sa ma convinga ca reusita proiectelor lui s-a datorat exclusiv pasiunilor lui si a efortului de a le da o forma.  

 

 

 

 

 

 

Tipareste acest articolRSS