Home » Real Estate » Birouri » Iluminatul spatiilor de lucru - aspecte legislative

Iluminatul spatiilor de lucru - aspecte legislative
O data cu aderarea si intrarea in Uniunea Europeana, sustinuta de accelerarea dezvoltarii economice, apare ca necesara reglementarea legislativa – prin norme legislative interne sau transpuse din legislatia europeana – a securitatii si sanatatii la locul de munca.

 

Prevederile legale - Hotararea de Guvern nr.1091 din 16 august 2006 “privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca” publicata in Monitorul Oficial nr.739 din 30 august 2006, hotarare ce transpune Directiva 1989/654/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locuri de munca, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 393/1989, instituie in sarcina angajatorului obligația de a asigura un iluminat corespunzator locurilor de munca. Iluminatul, atat cel natural, cat și cel artificial, trebuie sa fie suficient și adecvat pentru sanatatea și securitatea lucratorilor. Instalatiile de iluminat din incaperile cu posturi de lucru si de pe caile de acces si de circulatie trebuie amplasate in asa fel incat sa nu existe riscul de accidentare a lucratorilor ca rezultat al tipului de iluminat montat. Locurile de munca in care lucratorii sunt in mod deosebit expuși riscurilor in caz de intrerupere a iluminatului artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranța/urgența de o intensitate suficienta.

► Instalatiile de iluminat trebuie sa asigure iluminarea uniforma a planului de lucru și a incaperii.
► Iluminatul trebuie sa evite fenomenul de orbire.
► Locurile de munca in aer liber trebuie sa fie iluminate corespunzator cu un sistem de iluminat artificial, daca lumina naturala nu este suficienta.

Un caz mai special, dar din ce in ce mai des intalnit in contextul dezvoltarii tehnologice și utilizarii echipamentelor informatice, il reprezinta cerințele minime de securitate și sanatate in munca la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, reglementate legislativ prin Hotararea de Guvern nr. 1028 din 09 august 2006  “privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare”, publicata in Monitorul Oficial nr.710 din 18 august 2006, hotarare ce transpune Directiva 1990/270/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.

Astfel, iluminatul general si iluminatul local - lampi de lucru - trebuie sa asigure conditii de iluminat satisfacatoare si un contrast corespunzator intre ecran si mediul inconjurator, tinand seama de tipul de activitate si de necesitatile vizuale ale utilizatorului.
Stralucirile si reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de munca si a postului de lucru in functie de amplasarea si caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.

► Posturile de lucru trebuie sa fie amenajate astfel incat sursele de lumina, cum ar fi ferestrele si alte deschideri, peretii transparenți sau translucizi, precum si echipamentele si peretii de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe si sa antreneze cat mai putin posibil reflexii pe ecran.
► Ferestrele trebuie prevazute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilitati de reglare pentru a atenua lumina naturala la postul de lucru.
► Toate radiatiile, cu exceptia partii vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile in ceea ce priveste protectia sanatatii si securitatea lucratorilor.
► Prea puțina sau chiar prea multa lumina la locul de munca genereaza boala profesionala numita astenopie acomodativa sau oboseala oculara - conform medicilor de specialitate - care se manifesta prin vedere din ce in ce mai slaba, dureri de cap, amețeli și agravarea unor afecțiuni oculare mai vechi.

In plus,  iluminatul necorespunzator reduce efi­ciența muncii, pentru ca duce la tulburari de concentrare. Angajatorul trebuie sa puna la dispoziție ochelari antireflexie, pentru a diminua efectele monitorului, și lampi de birou acolo unde lumina nu e suficienta.
Compromisurile in construcții și lipsa regle­mentarilor legale fac ca multe dintre spațiile de birouri sa sufere de lipsa luminii naturale.
Avand o piața a cladirilor de birouri in continua creștere, arhitecții romani, tinand cont de prevederile legislative privind iluminatul spațiilor de lucru, au sugerat cateva standarde minime dupa care trebuie ridicata orice cladire de birouri.
Astfel, distanța de la fațada cu lumina naturala pana la ultimul birou trebuie sa fie de maximum 6 m. A doua condiție este reprezentata de posibilitatea aportului de aer proaspat in incaperile de lucru, preferabil non-stop prin instalații de climatizare, și de protecții solare corespunzatoare pentru zonele de lucru vecine cu ferestrele sau pereții vitrați.
Avocat Marian Popescu

 

Tipareste acest articolRSS