Home » Real Estate » Finantare » Autostrada Moldova se mai face?

Autostrada Moldova se mai face?
Reprezentantii asociatiilor "Impreuna pentru A8" si "Moldova vrea autostrazi" s-au deplasat, luna trecuta, la Bruxelles, ca sa ceara sprijin la Comisia Europeana si la Parlamentul European pentru demersul lor legat de dezvoltarea Moldovei, respectiv de constructia autostrazii Iasi - Tg. Mures (A8), in conditiile in care bani europeni exista, dar nu ii putem accesa pentru ca Guvernul nu a depus la Executivul comunitar proiectul in cauza

RECLAMA LIPSA DE INTERES A GUVERNULUI PENTRU AUTOSTRADA IASI-TG. MURES
 
Investitiile in cercetare, dezvoltare, inovare - printre proiectele finantate din bugetul 2014-2020       
Bugetul ADR Centru pentru proiectele finantabile prin POR 2014-2020 depaseste 828 milioane euro      
Licitatii: Castigatorii licitatiilor deschise organizate pentru lucrari din fonduri publice       
IFC imprumuta Alpha Bank Romania cu 50 milioane euro pentru acordarea de credite ipotecare  
      Societatea civila din Iasi indeamna statul sa nu mai amane depunerea cererii de finantare pentru A8 
      Ionel Apostol, "Impreuna pentru A8": "Trebuie sa dispara pentru totdeauna lozincile potrivit carora UE nu vrea sa ne dea bani"
      
     Reprezentantii asociatiilor "Impreuna pentru A8" si "Moldova vrea autostrazi" s-au deplasat, luna trecuta, la Bruxelles, ca sa ceara sprijin la Comisia Europeana si la Parlamentul European pentru demersul lor legat de dezvoltarea Moldovei, respectiv de constructia autostrazii Iasi - Tg. Mures (A8), in conditiile in care bani europeni exista, dar nu ii putem accesa pentru ca Guvernul nu a depus la Executivul comunitar proiectul in cauza.
     Cei prezenti la Bruxelles au intins bannere in fata institutiilor europene, dupa ce, in urma cu numai cateva saptamani, au fost primiti cu ostilitate de autoritatile de la Bucuresti, cand au venit sa-si sustina cauza: constructia A8. 
     Unul dintre membrii delegatiei, Catalin Urtoi, reprezentant al asociatiei "Impreuna pentru A8", sustine ca deplasarea la Bruxelles a incercat sa transmita un mesaj foarte clar catre guvernantii de la Bucuresti: "Moldova vrea echitate, Moldova vrea autostrada" si ca "Romania este sabotata de propriul guvern".
     Domnul Urtoi a declarat, pe pagina sa de Facebook, dupa intalnirea cu reprezentantii Comisiei de transporturi din Parlamentul European si ai Comisiei Europene:
     "Romania poate accesa fonduri europene pana in 2020 pentru autostrazi, inclusiv pentru A8! Autostrada A8 este prioritate pentru accesarea acestor fonduri, fiind pe culoarul principal de transport european TEN-T CORE NETWORK. Comisia Europeana finanteaza inclusiv studiile de fezabilitate pentru A8, cu un procent de maximum 85% din valoare, pana in 2020. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) impreuna cu Ministerul Transporturilor trebuie sa completeze o cerere de finantare pentru studiile de fezabilitate. Fara aceste studii nu se poate trece la etapa constructiei autostrazii, tot cu fonduri europene din exercitiul financiar 2021- 2027. Daca aceasta cerere nu se completeaza si nu se depune in urmatoarele luni, tinand cont de perioada de implementare de aproximativ doi ani si jumatate, Romania si in special regiunea Moldova va pierde finantarea europeana pentru proiectul A8. Europa ne roaga sa luam bani!"
     Domnul Urtoi a precizat ca CNAIR, impreuna cu Ministerul Transporturilor, prin Guvernul Romaniei, sunt institutiile care pot cere oficial finantare europeana pentru A8 si este foarte clar ca Bucurestiul "nu doreste aceasta finantare, in conditiile in care la Bruxelles sunt bani si Romania nu face nimic in acest sens". 
     La randul sau, Ionel Apostol, membru al asociatiei "Impreuna pentru A8", ne-a declarat: "Demersul nostru a fost un exercitiu extraordinar din partea societatii civile din Iasi, as putea spune ca a fost un pionierat al acestei societati care s-a deplasat la Bruxelles ca sa promoveze un proiect economic. Acolo ne-am intalnit cu doamna Corina Cretu, comisar european pentru Politica Regionala, cu doamna Karima Delli, care conduce comisia de transporturi din Parlamentul European, si cu eurodeputatii romani Siegfried Muresan, Catalin Ivan, Marian-Jean Marinescu, Claudia Tapardel. Am fost invitati in Comisia de transporturi, unde am fost prezentati de doamna Delli si am participat la lucrari, dupa care am lasat un document ce cuprinde problemele noastre. Am cerut sprijin atat celor din Executivul european, cat si din Legislativ. Doamna Corina Cretu s-a aratat foarte deschisa si a afirmat, din nou, ca exista bani europeni, mai sunt patru miliarde de euro in Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), pentru exercitiul financiar 2014-2020, care pot fi atrasi si folositi pentru studiile de fezabilitate, numai daca statul roman va face o cerere de finantare, prin CNAIR. Dar, se pare ca cei de la CNAIR nu au chef de treaba".
     Reprezentantul asociatiei "Impreuna pentru A8" a adaugat ca, in urma vizitei la Bruxelles, cei care militeaza pentru constructia A8 au purtat discutii cu CNAIR, punandu-le in vedere oficialilor companiei nationale sa transmita mai departe, catre directorul general al CNAIR si ministrul Transporturilor, ca daca nu va fi depusa pana cel tarziu in martie 2019 cererea de finantare pentru studiul de fezabilitate pentru A8, se vor pierde banii si nu va putea fi solicitata finantarea pentru executie. "Fara studiu de fezabilitate nu poti sa faci un proiect si nu te poti prezenta la UE pentru finantare", a subliniat domnul Apostol. 
     Ionel Apostol ne-a mai declarat: "Trebuie sa dispara pentru totdeauna lozincile potrivit carora UE nu vrea sa ne dea bani, «ne pune bete in roate» etc. Nu este absolut nimic adevarat, tine doar de profesionalismul nostru, de viteza noastra de reactie la nou, de politicienii din Romania, care trebuie sa se apuce de treaba pentru ca si asa suntem in urma cu zeci de ani fata de celelalte state ale UE".
     Ionel Apostol a mentionat ca i-a adresat doamnei Corina Cretu, care este si membru PSD, sa transmita autoritatilor de la Bucuresti si celor de la CNAIR "cum stau lucrurile" si "sa se apuce de treaba, sa trimita proiecte, cereri de finantare". Domnia sa a concluzionat: "Pana in prezent, pentru Moldova nu a aparut nicio cerere de finantare a unui obiectiv economic. Asta e strigator la cer. Nu stim ce sa credem, daca este rea-intentie sau prostie. Cred ca sunt amandoua". 
     In luna iunie, si comisarul european pentru Politica Regionala Corina Cretu a declarat, la Bruxelles, ca "asteapta cu nerabdare sa se semneze finantarea pentru autostrada Iasi-Tg Mures, insa Guvernul nu a depus un proiect in acest sens la Comisia Europeana". Corina Cretu a mentionat: "Asteptam un raspuns din partea Guvernului Romaniei, noi ne-am oferit pentru aceasta perioada de programare sa realizam studiul de fezabilitate. Proiecte noi nu mai avem. Din pacate, pentru miliardele de euro pe care le avem la dispozitie pentru infrastructura mare, am primit spre aprobare in cei patru ani de cand sunt comisar european doar patru proiecte, din care azi s-a aprobat cel de-al treilea" (n.r. - autostrada Targu Mures - Campia Turzii, pentru care a semnat in 19 iunie). 

Tipareste acest articolRSS