Home » Domenii » Infrastructura » Metroul nu circula noaptea datorita lucrarilor din subteran

Metroul nu circula noaptea datorita lucrarilor din subteran
Stiati ca in fiecare noapte in subteranul metroului bucurestean lucreaza aproape 600 de muncitori?

 In fiecare noapte, dupa ora 00.30, se scot de sub tensiune sinele. Acesta este momentul in care circa 600 de muncitori incep activitatea. Ei sunt cei care, desi nu ii vedem, lucreaza in fiecare noapte pentru ca a doua zi trenurile de metrou sa circule in siguranta. Dintre acestia, 30 sunt revizori, care iau la pas fiecare tronson al tunelelor de metrou ca sa se asigure ca nu a aparut vreo defectiune la calea de rulare. Inarmati cu cate o lanterna, fiecare dintre ei parcurg pe jos, in fiecare noapte, circa 4,5 km de tunel, ca sa verifice eventualele probleme. Acestora li se adauga alte cateva sute, care fac munca grea.

"Dupa incheierea programului de circulatie, se desfasoara activitati de mentenanta, de intretinere a conditiilor pentru a doua zi. In fiecare noapte se fac lucrari de revizii, de supraveghere. Fiecare are anumite sarcini, conform fisei postului, iar lucrarile se fac, obligatoriu, intr-un anumit interval de timp, conform unui grafic bine definit. Stim clar ce face fiecare si unde se afla in fiecare moment. Totul e foarte bine coordonat, iar acest sistem bine organizat ne-a permis sa functionam de atatia ani fara incidente si ne putem lauda ca avem de 13 ani aceste trenuri (n.r. - Bombardier) care nu au deraiat nici la manevra, nici la depou, datorita acestor lucrari si datorita echipamentelor, care au fost schimbate complet dupa Revolutie. Pentru ca se fac asemenea lucrari, metroul nu poate circula noaptea. Mai sunt tari care au o a treia linie, iar in timp ce a treia este in revizie, celelalte doua sunt in circulatie", a declarat Ioan Apostol, revizor siguranta circulatiei la Metrorex.

Cei care lucreaza la inlocuirea sinelor, chiar daca uneori nu se vede asta, dau dovada de o forta extraordinara, atunci cand muta bucati de sina care cantaresc, fiecare, cate 600 kg. Inarmati cu clesti rudimentari, de dimensiuni mari, ei trag bucatile de sina la un semnal dat de liderul de echipa. In urma lor vin alti muncitori, care pregatesc locul pentru sina noua. La final se schimba sina si se fac ultimele lucrari si verificari pentru ca a doua zi trenurile sa poata circula in siguranta.

"Aici se scot piesele componente ale unui macaz si vor fi introduse piese noi. Acest aparat de cale si-a depasit durata de viata, care e in general de 8 ani, adica trebuie sa treaca pe aici 250 milioane de tone brute. Intr-un an trec intre Nicolae Grigorescu si Eroilor cam 32 milioane de tone, este un trafic foarte intens, iar cadenta este de un tren la circa 90 de secunde", explica Gabriel Gologan, sef sectie adjunct Sectia Linii Tunele 1.

La inceputul saptamanii, o parte dintre muncitorii din subteran inlocuiau piesele unui macaz de la statia Piata Unirii 1.

Dupa miezul noptii, in subteran circula si alte mijloace de transport, vagonetul sau drezina, care transporta, de la o statie la alta, muncitori sau materiale necesare lucrarilor.

Potrivit lui Gologan, in prezent, in subteran lucreaza circa 600 de oameni pe timpul noptii, dar ar mai fi nevoie de inca 30, ca echipele sa fie complete si sa se lucreze la capacitate maxima.

Adjunctul sefului Sectiei Linii Tunele 1 a mai explicat, intr-o vizita efectuata in subteran, cu jurnalistii, ca, pe langa verificarile zilnice efectuate de revizori la pas, se mai fac si alte verificari, programate lunar sau la doua saptamani, pentru ca transportul in comun din subteran sa fie efectuat in deplina siguranta. In plus, ei se mandresc si cu faptul ca pana acum, in zeci de ani de activitate, nu au avut parte de accidente sau deraieri ale trenurilor de metrou.

"Monitorizam totul in fiecare noapte, facem revizii la linie. Chenzinal, adica la doua saptamani, se face revizie de catre revizorul de cale, seful de echipa si maistrul de pe zona respectiva. Odata la trei luni am obligativitatea si eu, in calitate de sef sectie adjunct, sa parcurg toata distanta sectiei si se fac toate masuratorile in prezenta mea. Printre lucrarile de verificare a calitatii caii de rulare mai avem verificarea geometriei, cu caruciorul electronic de masurat calea, un utilaj complex, cu GPS, care masoara totul in timp real. Odata pe luna se masoara toata raza de activitate a Metrorexului si o data la o luna sau chiar de doua ori pe luna se verifica sinele cu defectoscop ultrasonic. Stam foarte bine datorita acestor verificari si nu am avut probleme", a mai spus Gologan. 

"Cand se apropie de tonajul prevazut, trebuie sa inlocuim piesele pentru ca metalul devine instabil, oricand se pot produce fisuri, oricand se poate intampla o nenorocire. Daca nu se inlocuiesc la timp piesele se pot produce evenimente feroviare, in cel mai rau caz deraieri, dar nu permitem noi asa ceva. Piesele se inlocuiesc, bani sunt, iar piesele sunt de cea mai buna calitate", a mai spus Gologan.

In alta statie, la Nicolae Grigorescu, la cateva zeci de metri de peron, se lucra la stoparea infiltratiilor. Muncitorii injectau in pereti, la o presiune foarte mare, de 10 atmosfere, o substanta speciala pentru stoparea infiltratiilor aparute in tunel.

In fiecare noapte se merge cu podul rulant pentru a se constata daca sunt infiltratii, se planifica lucrarea si apoi se trece la injectarea peretilor cu substante izolante.

"Cand apar infiltratii pe tunel se fac injectii pentru diminuarea, pe cat posibil, sau chiar stoparea infiltratiilor. Apa de pe tunel e foarte dura. Daca nu se intervine in timp util si apa stagneaza in rigole se face calcit, iar dupa o luna se sparge cu pichamarul. Ca sa nu se duca in scurgeri, trebuie sa intervenim si sa le stopam sau sa le diminuam foarte mult. Sunt locuri in care de ani de zile tot injectam, oprim si apoi revenim. E un proces continuu. Metroul e in panza freatica a Bucurestiului, la 20-25 metri adancime, si din acest motiv avem infiltratii. Intervenim cu o bormasina, gaurim si apoi introducem cu furtunul amestecul de apa, ciment cu bentonita sau argila macinata, care e un pamant ars, amestecat cu silicat de sodiu. Practic, noi facem aceste lucrari pentru ca nu trebuie sa avem apa care se scurge in tunele. Infiltratiile de apa sunt clasificate astfel: picurand, siroinde sau cu debit foarte mare. Noi trebuie sa facem in asa fel incat sa nu avem multa apa pe tunel si sa intervenim la picurare, daca se poate", a explicat Serban Constantin, sef formatie Tunele 3 Mihai Bravu.


La statia Nicolae Grigorescu se poate observa si o poarta uriasa, de atac atomic, pentru protectie locala. "Aceste porti izoleaza tunelul in special in caz de atac atomic. Fiecare statie are la capatul ei asemenea porti", explica revizorul de siguranta circulatiei.

In zori, muncitorii se retrag, iar trenurile sunt puse din nou in circulatie pentru a-i prelua pe calatori. Cei 600 de oameni lucreaza practic noapte de noapte, pentru a asigura siguranta celor circa 600.000 de calatori care circula zilnic in subteranul bucurestean.

 

Tipareste acest articolRSS

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.