Home » Domenii » Arhitectura - Proiectare » Curtile fortificate de la Bajesti readuse la stralucirea originala

Curtile fortificate de la Bajesti readuse la stralucirea originala
Unul dintre cele mai importante complexe monumentale din Romania – ansamblul curtilor fortificate „Mares Bajescu” si Biserica „Adormirea Maicii Domnului” – au avut sansa sa renasca datorita unui proiect amplu de restaurare care a redat circuitului turistic o comoara a culturii romanesti.


La nici 25 de kilometri de Pitesti se afla satul Bajesti. Aici a fost construit in secolul al XVII-lea un ansamblu de arhitectura civila si religioasa care includea, pe langa biserica Adormirea Maicii Domnului, casele boieresti cu pivnite, curti si garlici. Incinta era delimitata de ziduri de caramida si piatra de rau, intarite cu turnuri de colt. Intregul complex a fost construit de boierul Mares Bajescu, Ban al Craiovei si una dintre figurile proeminente ale Tarii Romanesti din acea perioada. Datarea monumetului este controversata, insa majoritatea surselor o plaseaza intre anii 1648-1662, in timpul domniei lui Antonie Voda din Popesti.
Dupa trei secole, intregul ansamblu se afla intr-o stare avansata de degradare. Cauza pricipala o constituia umiditatea de capilaritate si apele pluviale, insa nu poate fi ignorat nici factorul uman, prin interventie directa sau nepasare. Din intregul complex s-au mai pastrat biserica, zidurile de incinta, turnurile si o parte din beciurile casei boieresti.
Cand preotul Constantin Marinescu a devenit paroh la biserica Adormirea Maicii Domnului  a gasit ziduri distruse, acoperite de vegetatie si pictura murala din interiorul bisericii abia vizibila, acoperita cu straturi succesive de murdarie si igrasie. Nascut chiar in satul Bajesti, parohul a decis ca misiunea lui sa fie salvarea monumentului. In scurt timp a reusit demersurile pentru obtinerea din partea Ministerul Culturii si Cultelor a finantarii necesare . Peste 3 milioane de lei au fost alocati pentru realizarea lucrarilor de refacere si consolidare a picturii murale, bisericii, zidurilor de incinta si celor doua turnuri, conform proiectului de restaurare al arh. Constanta Carp.
Intr-o prima etapa a fost refacuta pictura murala. Desenul original ii apartine lui Tudoran Zugravul si a fost realizat in anul 1666 in stil bizantin.  Acesta este caracterizat, “prin tendinta de laicizare si prin vadita portretizare a personajelor din tabloul votiv. De asemenea, prezinta primul portret de mester ce apare in pictura din Tara Romaneasca” (Vasile Dragut, Dictionar enciclopedic de arta medievala Romaneasca). Pictura include portrete ale lui Mihai Viteazul, Mares Bajescu si familia, un zodiac si o hora traditionala romaneasca.  Restaurarea a fost opera echipei profesorului Viorel Grimalschi si s-a realizat intre anii 1990 si 2000. Tot in acesta perioada  a fost restaurata si biserica Adrmirea Maicii Domnului. Cladirea beneficiaza  in prezent o instalatie de incalzire centrala, iar igrasia a fost stopata.
Din 2008 si pina in 2012 s-a realizat restaurarea si consolidarea ruinelor curtilor fortificate ale complexului, mai precis zidul de incinta al bisericii si ale curtii boieresti, cu cele doua turnuri – cel patrat de pe latura sud-estica si cel rotund de la nord-est.
Conform sefului de santier, restaurator Sorin Pirvulescu, „zidurile au fost executate din bolovani de rau in casete de caramida, specifice edificiilor din sec. XVII-XVIII. Zidaria este foarte ingrijit lucrata: bolovan de rau incadrat pe patru laturi de cate o caramida asezata pe muchie, iar casetele dispuse in siruri orizontale sunt separate intre ele prin randuri de una sau doua caramizi. Mortarul folosit la fundatii este de foarte buna calitate, fapt care a constribuit la mentinerea zidurilor sub forma de ruina, desi acestea au fost supuse intemperiilor si degradarilor accidentale”.
In cazul restaurarii, a fost necesara folosirea de materiele compatibile cu cele originale, pe baza de var, care sa poata fi texturate diferit pentru a face diferenta dintre original si adaos si sa aiba un grad de hidraulicitate ridicat pentru o rezistenta sporita la umiditate, la ciclurile inghet-dezghet si nu in ultimul rand sa fie usor de pus in opera.
Pentru pastrarea aspectului original, compania Tassullo a propus, varul hidraulic natural Fenix NHL5, mortarul gata preparat T30V si sistemul anti-igrasie TLAST -100, alaturi de masele de spaclu TA01 si TA02.

Fenix NHL5 este un var hidraulic natural cu continut redus de saruri hidrosolubile adecvat pentru prepararea mortarelor de zidarie sau de tencuiala cu permeabilitate mare la vapori si rezistenta la sulfati. Culoarea specifica a produsului permite interventia pe cladirile istorice reducand impactul cromatic intre materialul nou si cel existent. Este astfel posibila reproducerea efectelor cromatice si estetice prin utilizarea agregatelor locale, a pigmentilor sau a pamanturilor colorate. Fenix NHL5 este folosit si in componenta mortarului Nuraghe Speciale, utilizat in prezent la restaurarea Pietei San Pietro din Vatican.
Mortarul T30V este caracterizat prin rezistenta mecanica ridicata, continutul redus de saruri hidrosolubile si retragere controlata. Este recomandat in special la interventiile de restaurare si insanatosire.
TLAST-100 reprezinta un ciclu dezumidificant macroporos recomandat la insanatosirea oricarui tip de zidarie, noua sau veche, cu probleme de umezeala si saruri minerale. Produsele seriei TLAST prezinta calitati deosebite de absortie capilara a apei si nu au reactii chimice in contactul cu sarurile. Sistemul TLAST-100 este format dintr-un amorsaj mineral special, o tencuiala macroporoasa, o tencuiala fina speciala, un finisaj mineral si o solutie impotriva sarurilor.



Despre Tassullo
Tassullo este o companie multinationala care produce de peste 100 de ani materiale pentru toate sectoarele constructiilor moderne. Produsele companiei sunt apreciate de constructori si restauratori din toata lumea, calitatea acestora fiind certificata de folosirea in restaurarea unor obiective aflate in patrimoniul umanitatii: Arena din Verona, Piata Sfantul Petru din Vatican, Colosseum-ul roman sau cladirea Universitatii Oxford din Marea Britanie. Printre referintele nationale se numara Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni, National Arena sau Monumentul Aviatorilor din Bucuresti.
In cele doua centre proprii de cercetare, din Italia si Romania, specialistii companiei lucreaza impreuna cu profesori de arhitectura si inginerie de calibru international la  proiectarea si realizarea de solutii specifice pentru orice exigenta in domeniul constructiilor.



 

Tipareste acest articolRSS