Home » Arhiva » Februarie 2009 » Vlad Dumitrescu, ProLogis Market Officer pentru Romania: In 2009 nu vom asista la dezvoltarea unor proiecte imobiliare de amploare

Vlad Dumitrescu, ProLogis Market Officer pentru Romania: In 2009 nu vom asista la dezvoltarea unor proiecte imobiliare de amploare
Dupa un an al extremelor, 2009 se anunta a fi dominat de o atitudine circumspecta, de expectativa, asa incat nu vom asista probabil la dezvoltarea unor proiecte imobiliare de amploare, ne spune Vlad Dumitrescu, ProLogis Market Officer pentru Romania.

Prin ce s-a remarcat 2008 din punct de vedere imobiliar?
Anul 2008 a fost pentru domeniul imobiliar din Romania un an al extremelor: a venit dupa un 2007 foarte dinamic, in care piata era caracterizata de numeroase proiecte si tranzactii. Cu toate acestea, desi anul a inceput foarte bine, au aparut dificultati in momentul in care criza financiara globala a ajuns si pe piata din Romania, la finalul lui 2008, dezvaluind o cu totul alta perspectiva decat se astepta pentru 2009.

Criza financiara incurajeaza o abordare mai profesionista in imobiliare
In ce masura a afectat criza financiara internationala evolutia in imobiliare si cat se datoreaza caracteristicilor locale ale pietei?
Piata de imobiliare din Romania a fost una tipica pentru o economie care s-a dezvoltat intr-un ritm dinamic: multe proiecte, multe investitii si multe tranzactii. Inainte ca efectele crizei sa fie resimtite in Romania, piata de imobiliare inregistra doua tendinte majore. Prima, care se regasea in aproape toate segmentele, era ca piata incepuse sa se maturizeze, sa fie caracterizata de o abordare din ce in ce mai profesionista. Cea de-a doua, care a dominat mai ales sectorul rezidential si cel al terenurilor, era aceea de incurajare a speculatiilor si a suprapreturilor. Luand in calcul aceste tendinte, se poate spune ca exista cateva aspecte pozitive aduse de criza financiara: aceasta incurajeaza o abordare mai profesionista si crearea stabilitatii necesare pentru a depasi criza si a reusi sa opreasca speculatiile.

Care sunt cauzele blocajului actual din domeniul imobiliar din Romania?
Blocajul actual al pietei de imobiliare romanesti este un efect al crizei internationale pe o piata care s-a dezvoltat foarte repede, in multe cazuri fara a urma niste reguli de bun simt pentru piata sau pentru un anumit sector imobiliar.
Cand va fi depasit blocajul imobiliar?
Este dificil de facut o estimare a momentului in care Romania va trece de criza. In prezent nu exista nicio baza de la care sa pornim pentru a face estimari.

Companiile se axeaza pe constructii la cheie, care le permit sa reduca riscul financiar
Ce schimbari prevedeti pentru sectorul imobiliar?
Abordarea de business pe care fiecare companie a avut-o pana acum va avea un rol crucial. Din cauza crizei financiare la nivel global si a impactului pe care aceasta  l-a avut asupra disponibilitatii de capital, ProLogis a luat cateva masuri de precautie pentru a mentine echilibrul financiar, pentru a-si conserva resursele de capital si pentru a proteja francizele ProLogis pe termen lung. Acestea includ amanarea dezvoltarii de noi proiecte, reducerea dividendelor si reducerea cheltuielilor generale si administrative. Desi aceste schimbari nu sunt usor de pus in practica, ele vor pregati compania pentru a trece de dificultatile economice la nivel mondial si vor asigura stabilitatea si succesul companiei in anii ce vor urma.

Ce fel de investitii imobiliare raman atractive?
Cred ca majoritatea companiilor se concentreaza acum pe revizuirea strategiilor si pe ajustarea la noua situatie de piata. Aceasta cere sa ne concentram pe reducerea gradului de indatorare, pe managementul costurilor si pe cresterea eficientei operationale.
Criza financiara globala si impactul sau asupra disponibilitatii capitalului au redus drastic abilitatea si dorinta majoritatii dezvoltatorilor de a construi speculativ, fara pre-contracte semnate. Companiile se axeaza in acest moment pe constructii la cheie, care le permit sa reduca riscul financiar, in timp ce ofera o flexibilitate mai mare clientilor. Probabil aceasta tendinta va continua, dar intr-un ritm mai lent care se datoreaza reducerii intensitatii cu care se misca lucrurile atat in comertul global, cat si in celelalte economii majore.

2009 va fi dominat de precautie si de o abordare non-speculativa
Cum vedeti evolutia sectoarelor de birouri, retail si industrial in 2009?
Din cauza crizei economice, sectorul comercial se confrunta cu o serie de probleme, printre cele mai importante fiind decizia bancilor de a stopa acordarea de credite consistente, mai ales in sectorul imobiliar. Mai mult, majoritatea tranzactiilor au fost oprite, iar, in prezent, putini sunt cei care cumpara, desi exista mai multe oferte de vanzare. Totodata, proiectele de dezvoltare din Romania sunt stopate, iar putini sunt cei care continua sa dezvolte, practic numai proiecte care au fost incepute inainte de finalul lui 2008.
Mai este piata imobiliara locala atractiva pentru investitori, avand in vedere si faptul ca agentiile de rating au scazut calificativele pentru Romania?
Chiar daca scaderea ratingului diminueaza atractivitatea Romaniei pentru investitori, tara ofera multe alte avantaje care ne pot ajuta sa depasim aceasta situatie. De asemenea, Romania nu este singura tara din Europa Centrala si de Vest a carei cota a scazut, ceea ce inseamna ca este o situatie specifica regiunii, nu unei tari anume.

Se vor mai lansa in 2009 proiecte imobiliare importante?
Pentru moment nu exista informatii despre investitii majore in Romania. In 2009 probabil nu vom asista la dezvoltarea unor proiecte imobiliare de amploare.

Ce predictie faceti pentru evolutia pietei imobiliare in urmatorii 2-3 ani?
O estimare realista pentru evolutia pietei de imobiliare in urmatorii 2-3 ani nu poate fi facuta, avand in vedere contextul actual. Este posibil ca situatia sa se imbunatateasca incepand cu 2010, dupa un 2009 dominat de precautie si de o abordare non-speculativa a business-ului. 

Despre ProLogis:
Compania americana este unul dintre cei mai mari proprietari, manager si dezvoltator de spatii de depozitare si distributie, cu operatiuni pe 136 de piete din America de Nord, Europa si Asia. ProLogis a fost desemnata de revista americana “Fortune” numarul unu al industriei de real estate din Statele Unite ale Americii.

Tipareste acest articol