Home » Arhiva » Februarie 2009 » Pretul otelului ar putea ajunge iar la 700E

Pretul otelului ar putea ajunge iar la 700E
Dupa o scadere a pretului de aproape 50%, Dan Dubina, presedinte al Asociatiei Producatorilor de Constructii Metalice din Romania (APCMR), prevede pentru primul semestru al acestui an un pret de 700 de euro.

Pretul otelului a reprezentat intotdeauna un element de referinta pentru stabilirea valorii din piata a celorlalte elemente metalice. In ultimii ani, dezvoltarea economica a multor state a atras dupa sine si o crestere masiva a cererii din piata, si implicit, a pretului. „La nivel international, semnalele din piata, sunt mai putin optimiste. In 2001-2002, tona de otel era de 300 – 400 de euro. A fost o crestere foarte mare, bineinteles, nu total justificata, astfel incat in 2006-2007, tona de otel ajunsese la 1000 de euro. Pretul pentru o tona de otel a scazut de la 1000 - 1200 de euro, pret mediu in piata, la 700 - 650 euro pe tona. Nu se mai gaseau materii prime,  iar companiile mari acuzau exporturile masive de fier vechi spre China etc.  Astfel incat, lucrurile au stat ca in piata imobiliara:  preturile ajunsesera foarte mari mai mult sau mai putin motivate de cererea din piata.
Este de asteptat ca, in primul semestru al acestui an,  pretul otelului sa atinga iar valoarea de 700 de euro si chiar sa depaseasca 750 euro/tona. Cu toate acestea, este nevoie de o perioada de cel putin patru ani ca sectorul productiei metalice sa-si revina la valorile atinse in ultimii ani”, ne spune prof.dr.ing. Dan Dubina.

Au scazut preturile dar si productia
Principalele efecte ale crizei actuale in sectorul producatorilor de constructii metalice constau in scaderea preturilor si in restrangerea productiei. „Sunt doua categorii de efecte: odata a scazut cererea deoarece a incetinit cresterea in sectorul de constructii, care a fost sectorul cel mai dinamic, cu procentul de crestere cel mai ridicat. Fara o cerere importanta in piata de materiale metalice,  pretul devine implicit mai mic. Desi scaderea pretului pare a fi o consecinta pozitiva, aceasta a atras dupa sine cea de-a doua categorie de efecte: scaderea productiei. In vara anului trecut, tona de otel oscila in jurul valorii de 1000 - 1200 de euro, iar confectia metalica, ceea ce iesea de la poarta fabricii, era peste 200.000 de tone. Acum pretul a scazut cu 30-40 si chiar 50% pe anumite produse. Partea negativa este ca aprovizionarea se face foarte greu deoarece se produce mai putin”.

In sectorul constructiilor metalice piata a evoluat peste ritmul de dezvoltare din alte tari
„La inceputul anului trecut, perspectivele erau foarte bune, piata de constructii metalice din Romania atinsese o cota de peste 200.000 de tone. Ceea ce nu este  mult, comparativ cu tari dezvoltate din estul Europei, dar este foarte mult fata de ceea ce era in urma cu cativa ani. A existat o dinamica permanenta a pietei de constructii, dar in sectorul constructiilor metalice piata a evoluat peste ritmul de dezvoltare din alte tari. Din aceste punct de vedere, lucrurile nu mai stau asa cum au stat la inceputul anului 2008. In acea perioada, in afara productiei interne, pe piata intrau, bineinteles, si din lipsa unei capacitati propri, cantitati destul de importante de constructii metalice produse in afara Romaniei. Astfel incat, din acest punct de vedere, Romania era un teren interesant pentru firme mari producatoare de materiale metalice si toate acestea cand nici nu incepusera inca, in adevaratul sens, marile lucrari de anvergura din infrastructura. Aceste lucrari  sunt cele mai mari consumatoare de metal, daca ne referim numai la constructia de autostrazi, si ne putem da seama, luand exemplul elementelelor de protectie si avertizare care sunt metalice si sunt necesare pentru sute de mii de km, ceea ce inseamna mii de tone de constructie metalica. In perioada de dinainte de criza, prima jumatate a anului trecut, piata de constructii metalice era un domeniu foarte atractiv, s-au infiintat multe companii, cele deja existente s-au dezvoltat foarte mult si au investit in tehnologii moderne, fapt care le-a permis o crestere a productiei interne, in unele cazuri de peste 10.000 de tone pe an”.

Proiectele de infrastructura pot salva situatia producatorilor de constructii metalice
O posibila strategie nationala de iesire din criza actuala sunt investitile in infrastructura care vor putea sustine, pentru o perioada mai lunga de timp, activitatea de productie a companiilor autohtone:  „La noi in tara, o solutie de iesire din criza ar fi demarea lucrarilor de infrastructura, nu numai la drumuri si poduri, ci si la cai ferate si la toata infrastructura care necesita a fi renovata. Sigur ca daca statul se va implica in lucrurile astea ar putea fi o solutie de iesire din criza, dar acest lucru va fi valabil doar in cazul companiilor care isi pot adapta productiile la cerintele din piata. Este esential, in orice caz, sa se declanseze lucrarile de infrastructura – nu numai la drumuri ci si canalizari. Companiile vor trebui sa-si schimbe profilul. Nu e totuna sa faci un pod sau o hala metalica. Sunt multe fabricute care au aparut si nu vor putea sa se apuce sa faca constructii metalice grele, adaptandu-se la ceea ce se cere in piata. Daca vor avea capaciatea sa se orienteze vor ramane in piata, altfel nu. Daca se vor deschide proiectele in infrastructura vorbim de cantitati enorme de constructii metalice care vor fi necesare. Din partea statului roman inca nu s-a prezentat bugetul doar s-au facut declaratii ca se vor pune bani in zona de infrastructura.”

In 2010 vom putea aprecia corect efectele crizei
 „La noi, impactul crizei mondiale a avut o intarziere, acesta si-a facut simtite efectele din ianuarie abia in noiembrie-decembrie. De aceea consider ca este prea devreme sa apreciem just efectele reale. Acum inca avem in lucru proiecte deja lansate si abia la finalul anului sau inceputul anului viitor ne vom putea da seama daca exista cu adevarat lipsa unor investitii, proiecte etc. Sunt de parere ca scaderea cea mai mare nu va fi in 2009 doarece mai exista acele lucrari precontractate. Sectorul de constructii, asa cum se spune, va cadea fata de ce a fost in anii trecuti, cu 50-70 de procente. Depinde foarte mult daca incep sau nu lucrarile mari de infrasctructura cu finatare de la stat. Daca acestea vor incepe, atunci puterea economica si, bineinteles, cresterea vor veni din aceasta zona.
In Romania, este inca nevoie de lucrari de infrastructura, spatii comerciale, parking-uri,  depozite logistice etc. E posibil ca lucrurile sa revina la un nivel rezonabil intr-o perioada mai scurta de timp, tocmai datorita acestor sectoare in care sunt necesare lucrari de investitii. Pana atunci, nici chiar cei mai pregatiti nu dau prognosticuri, ba chiar se feresc sa-si expuna macar o perspectiva subiectiva asupra evolutiei actuale.  In Germania, de exemplu, lucrarile de infrastructura au scos tara din impasul economic de dupa razboi, statul implicandu-se in constructia de drumuri, poduri, canalizare etc. Ramane sa vedem care va fi strategia celor care ne conduc, cum vor fi gestionate bugetele si in ce se vor face investitii”, a incheiat Dan Dubina.

Tipareste acest articol