Home » Domenii » Materiale de Constructii » Segmentul de lux va avea o cota mai mare din piata

Segmentul de lux va avea o cota mai mare din piata
Din punct de vedere valoric, piata placilor ceramice va scadea in continuare, in timp ce segmentul “high” va avea o cota mai mare din piata, estimeaza InterBiz research & consulting.

Segmentul “high” este reprezentat de importuri din Italia, Portugalia si Germania. Spania a coborat mai mult spre segmentul “middle” pe fondul declinului accentuat din aceasta tara. Ca si in alte sectoare, produsele provenite din Turcia au patruns tot mai mult in piata autohtona la fel si cele din Serbia.
In 2009, intrarile pe piata vor fi mai reduse cu 18% fata de anul 2008, pana la 40 milioane de metri patrati, insa scaderea va fi atenuata de o reducere a stocurilor cu minimum 25%, potrivit estimarilor InterBiz research & consulting. In principiu, aceasta scadere a stocurilor s-a putut deja remarca in prima parte a anului prin faptul ca pretul unor produse au scazut cu 25-30%, in special pe segmentul economic.
Specialistii sustin ca cea mai grea perioada de depasit este cea cuprinsa intre trimestrul 4 din 2008 – trimestrul 3 din 2009; in aceasta perioada se asteapta la o posibila injumatatire a numarului de competitori pe acest sector de produse.

Scadere de 11% pentru 2009, in varianta optimista

Fara doar si poate, criza financiara inregistrata de la jumatatea anului trecut, s-a facut resimtita si pe piata materialelor de constructii in special in primul trimestru din 2009. Piata placilor ceramice a scazut cu 3% in volum in anul 2008, iar in anul 2009 scaderea preconizata va fi de 11% in varianta optimista, conform datelor furnizate de InterBiz.
Scaderile drastice inregistrate pe mai multe segmente de produse destinate sectorului, pe fondul deteriorarii pietei constructiilor, si-a pus amprenta si pe vanzarile producatorilor, implicit a furnizorilor de placi ceramice. Sectorul rezidential va fi sectorul care va inregistra si cea mai drastica scadere, in timp ce pe ne-rezidential va putea inregistra chiar o usoara crestere.
Pana in anul 2013 piata placilor ceramice nu va ajunge la 70 milioane de metri patrati, valoare estimata inainte de perioada de criza, dar ar putea atinge acest nivel in anul 2014.
De altfel, potentialul maxim de consum in Romania este estimat la 5 metri patrati/locuitor sau aproximativ 700 milioane de euro. Piata autohtona este influentata in mod special de modificarea stilului de viata al romanilor, in special accentuarea conceptului de “homing” dar si alti factori care tin de viata sociala. Pentru 2010, se estimeaza un consum intern de placi ceramice care va ajunge la 4 metri patrati/locuitor, conform InterBiz research & consulting.
Piata locala de placi ceramice a fost estimata anul trecut la 40 milioane de metri patrati si cu o valoare de aproximativ 300 milioane de euro. Acest segment de produse este disputat de Lasselsberger, alaturi de distribuitori precum Delta Distribution, Romstal, Tiger Amira, Bravo Group, SSAB Impex, Stelcati sau Pazo Grup, precum si magazinele de bricolaj. Primii 10 jucatori de pe piata de ceramice reprezinta 82% din totalul de volum al pietei.

Lasselsberger a inchis fabrica din Capitala
Compania austriaca Lasselsberger, cel mai mare producator de placi ceramice din Romania, a fost nevoita sa inchida fabrica din Capitala, fosta fabrica Cesarom, dupa ce, la sfarsitul anului trecut, aceeasi companie fusese nevoita sa opreasca productia unei alte unitati pe care o detinea in Lugoj, judetul Timis. In urma acestei masuri, au fost disponibilizati aproximativ 300 de angajati, iar compania s-a vazut nevoita sa relocheze o parte dintre liniile de productie din Bucuresti la fabrica Sanex din Cluj-Napoca, care prin aceasta masura isi va mari astfel capacitatea de productie.
Grupul Lasselsberger, cel mai mare producator de pe piata centrala si est europeana a placilor ceramice, cu 62 de societati de productie, 12.000 de angajati in 13 tari si peste 100 de ani de experienta, a ajuns pe piata din Romania la sfarsitul anului 2004, ingloband in portofoliul sau doua branduri recunoscute ale industriei ceramice din Romania - Cesarom si Sanex. Astfel, cele doua branduri se alatura unor marci locale puternice din Europa, parte a grupului Lasselsberger, cum ar fi: Rako, Vacarri Ceramica, LB Object, Alfoldi, Zalakeramia, Kerko, Keramika HOB. Fabricile aflate in portofoliul companiei sunt localizate in Ungaria, Croatia, Cehia, Slovacia, Romania, Italia, totalizand peste 16 fabrici moderne si 60 de linii de productie.
In acest context mondial, reprezentantii companiei sustin ca au fost nevoiti sa inchida fabrica din Bucuresti, ca urmare a scaderii pietei, productia devenind nerentabila pentru liniile din Capitala, in special in situatia in care mai exista si acum stocuri mari de produse necontractate. Conform declaratiilor lui Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger Romania, una dintre cele doua companii controlate de grupul austriac in Romania, alaturi de Sanex Cluj-Napoca, reiese faptul ca decizia de relocare a liniilor de productie la fabrica din Cluj, atrage dupa sine o crestere a capacitatii de productie de la 6 la 8 milioane de metri patrati anual. Grupul intentioneaza sa renunte la brandul Sanex, care va fi utilizat doar in zona Clujului, si va investi doar in dezvoltarea brandului Cesarom.

Lasselsberger mizeaza pe o crestere a cotei de piata de la 25% la 35% pentru acest an
Cu toate acestea, prin aceste masuri reprezentantii Lasselsberger mizeaza pentru acest an pe o crestere a cotei de piata de la 25% la 35%. Aceasta tinta este sustinuta prin masurile luate de triplare a numarului de distribuitori, masura realizata de la inceputul anului, precum si de exporturi in tari precum Bulgaria, Grecia, Macedonia sau Serbia.
Conform datelor emise de oficialii companiei, afacerile consolidate ale Lasselsberger, in Romania, au totalizat anul trecut peste 150 milioane de lei, aproximativ 40,7 milioane de euro, ritm previzionat si pentru 2009.
Totodata, reprezentantii Lasselsberger estimeaza ca piata ar putea sa revina pe crestere abia in 2011-2012, moment in care oficialii austrieci iau in considerare si investitia a 20 de milioane de euro in constructia unei noi fabrici.


Strategia Delta Distribution – insolventa ca avantaj
Delta Distribution, cel mai mare distribuitor de placi ceramice (gresie si faianta) de pe piata, anunta in primul trimestru al anului, ca isi propune o reorganizare a businessului in urmatorii trei ani. Aceasta decizie a fost luata in urma intrarii in procedura de insolventa de la sfarsitul lunii ianuarie a acestui an, prin renuntarea la produsele din gama economic si la distributia catre alte magazine. De altfel, compania a lansat si un brand propriu de placi ceramice, destinat segmentului de produse din categoria mediu si lux, denumit Decogres, care va fi insa distribuit in retelele de bricolaj.
Compania a intrat in procedura de insolventa in urma unui proces intentat de producatorul austriac de placi ceramice Lasselsberger, care solicita plata unor datorii de peste 10 milioane de euro. Oficiali ai companiei au declarat pentru anul trecut o cifra de afaceri de circa 150 milioane de lei (aproximativ 40 milioane de euro), proces in stagnare fata de anul 2007. Totodata, compania estimeaza pentru anul 2009 o scadere cu circa 30% a businessului, respectiv pana la 105 milioane lei, pe fondul acestei restructurari a activitatii.
In luna mai a anului trecut, Lasselsberger a dat in judecata companiile de distributie Delta Distribution si Tiger Amira din Oradea pentru neplata unor stocuri mari de placi ceramice, estimate la circa 1,2 milioane metri patrati, echivalentul a 20 milioane lei (5 milioane euro), la aceasta valoare adaugandu-se si penalizarile in valoare de peste 7 milioane de euro. De atunci, Delta Distribution a inchis sase magazine aflate in orasele Arad, Oradea, Baia-Mare, Galati si Targu-Mures. In cadrul acestui proces de reorganizare a businessului, s-au realizat disponibilizari pentru aproximativ 100 de angajati.
Noua abordare a pietei cuprinde insa in plan deschiderea a doua magazine de mari dimensiuni la Iasi si la Bacau, plan prevazut in cadrul unui program de investitii de aproximativ 10 milioane de euro inceput acum doi ani. Compania a deschis deja anul trecut in Bucuresti magazinul Delta Concept Store, in care a investit circa 6 milioane de euro, inclusiv cheltuielile ce implica achizitia terenului.
Reprezentantii sustin ca, practic, procedura de insolventa vine in avantajul companiei, in special pentru o companie care este profitabila. Insolventa este de fapt o protectie in fata unor datorii pe termen scurt, care pot fi achitate catre furnizori intr-un termen de circa trei ani, astfel incat furnizorii nu mai pot actiona in judecata pentru platile mai vechi si nici nu mai pot percepe penalitati. Prin urmare, datoriile care sunt scadente la momentul intrarii in insolventa nu se mai platesc decat in baza unui plan de organizare, care se intinde pe o perioada de trei ani cu obligatia ca datoriile curente sa fie platite la timp.

Romstal mizeaza pe o stagnare in 2009, lansand noi produse
Compania Romstal, una dintre cele mai importante companii producatoare si totodata furnizoare de echipamente termo-hidro-sanitare, placi ceramice, corpuri de iluminat si echipamente electrice, estimeaza prin sistemul de business tip consolidat abordat, pe toate pietele unde activeaza, ca va stagna in 2009, respectiv la o cifra de afaceri similara inregistrata in 2008, de 328 milioane euro.
In primul semestru, Romstal a semnalat o tendinta de scadere a vanzarilor insa mizeaza pe o tendinta ascendenta in al doilea semestru. Reprezentantii companiei remarcau deja la jumatatea anului o avalansa de oferte speciale, bazate pe reduceri de pret, lansate de toti jucatorii din piata, cu scopul de a lichida cat mai mult din stocurile achizitionate in cursul anului trecut.
Ca o noua strategie pentru segmentul de produse de placi ceramice, Romstal Group a introdus pe piata cel mai nou produs al brandului Versace pentru placi ceramice. Acesta imbina calitatile stilului luxului aristrocratic cu carecteristicile unice ale produsului Palace Stone, care asigura o flexibilitate si o functionalitate sporita.
Un alt demers initiat pentru segmentul de produse de placi ceramice a fost lansat la mijlocul lunii august, cand Romstal a anuntat lansarea pe piata a unui sistem de fatade ventilate cu placi ceramice. Succesul pe piata a sistemul se bazeaza pe solutiile avantajoase pe care acesta il prezinta atunci cand vine vorba de consumul energetic anual si costurile de intretinere ale unei cladiri.



Cel mai mare producator de placi ceramice din Europa de Est a intrat pe piata din Romania
KAI Group, cel mai mare producator de placi ceramice din Europa de Est, detinut de fondul de investitii Advent International, a intrat pe piata din Romania. Compania isi propune sa devina cel mai important furnizor de placi ceramice pe piata locala. Pentru 2009 KAI Romania estimeaza o cota de piata de 15% si o cifra de afaceri in valoare de 8-10 milioane de Euro.
 “Intrarea noastra directa pe piata locala s-a petrecut in primavara lui 2009, intr-un context economic mai putin favorabil si cu toate acestea am reusit sa impunem produse noi pe o piata care deja se confrunta cu problema stocurilor”, a declarat Catalin Rotaru, Country Manager KAI Romania. “In baza vanzarilor realizate din martie si pana acum, pentru 2009 estimam o cifra de afaceri de 8-10 mil euro, urmand ca in urmatorii ani sa ne atingem obiectivul de a ajunge liderul pietei locale in furnizarea de placi ceramice“ a mai completat acesta.
“Ceea ce ne diferentiaza de celelalte companii concurente prezente pe piata este capabilitatea de a produce un portofoliu complet de placi ceramice, atat ca dimensiuni cat si ca specificatii tehnice“, a explicat Catalin Rotaru.
 

Tipareste acest articolRSS

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.