Home » Domenii » Investitii Publice » Parcarile rezidentiale, controverse intre administratia locala si antreprenori

Parcarile rezidentiale, controverse intre administratia locala si antreprenori
Ne-am obisnuit, de prea mult timp, sa spunem ca starea actuala a economiei romanesti se datoreaza - in parte - si sistemului de legi stufos si foarte usor interpretabil in multe sensuri. O fi! Cert este ca, iarasi de prea mult timp, societatea romaneasca nu este capabila sa gaseaca acele cai de eficientizare a intregului parcurs economic care ar putea scoate Romania din marasmul saraciei, coruptiei si inapoierii fata de tarile “civilizate” ale selectului club european din care facem parte. Si asta se intampla, de cele mai multe ori, din pricina atitudinii discretionare cu care institutiile statului si functionarii insisi trateaza mediul de afaceri, investitorii si inteprinzatorii privati.

   Un semnal de alarma, aproape disperat, vine dintr-un domeniu economic ce altadata, inainte de 2008, era “locomotiva” economiei romanesti: constructiile. Intr-un comunicat al Organizatiei Patronale a Producatorilor de BCA remis redactiei “100% Construct”, presedintele Niculae Dusu afirma: „Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, ar trebui sa fie o lege care sa sprijine si sa incurajeze investitorii pentru a contribui la dezvoltarea coerenta si eficienta a localitatilor, cu un impact direct asupra lucrarilor de construire si implicit asupra producatorilor de materiale de constructii. Din pacate, aceasta lege are o serie de bariere care nu fac decat sa obstructioneze si sa descurajeze investitorii in acest domeniu. Autoritatile locale ar trebui sa aibe instrumentele legale necesare de a sprijini investitorii, pe de o parte iar pe de alta parte ar trebui ca personalul din cadrul acestor autoritati (ales sau angajat) sa aibe o mentalitate orientata spre investitori.”

   Subiectul este cu atat mai important cu cat astazi, mai mult ca oricand, se simte mai acut nevoia unei reconsiderari a relatiilor dintre autoritati si mediul de afaceri privat, in conditiile atator suspiciuni de fapte de coruptie si rele practici ajunse in justitie si la cunostinta opiniei publice. Tema in sine o reprezinta posibilitatea oferita functionarilor de Planurile Generale de Urbanism ale fiecarei comunitati locale de a stabili dupa criterii numai de ei stiute a conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca cladirile aflate in construire in privinta parcarilor.

De aceea, cateva lamuriri absolut necesare au fost oferite pe larg de Niculae Dusu (foto) in urmatorul interviu:

 

Reporter:  Care sunt, în opinia PRO BCA “instrumentele  legale necesare de a sprijini investitorii” pe care ar trebui să le aibă autorităţile locale?

Niculae Dusu:  Instrumentele legale necesare pentru a sprijini investitorii sunt, fara doar si poate, reglementarile legale. Numai prin reglementari legale corecte si echitabile care sa creeze un climat favorabil investitiilor se pot crea premisele starnirii interesului potentialilor investitori. Mai inainte insa de reglementari, trebuie sa existe vointa din partea guvernantilor si a autoritatilor.  Astfel este esential ca prin acte normative sa se instituie obligatii ale comunitatilor de a asigura locurile de parcare pentru constructiile ce se realizeaza din  fonduri private. Acest lucru se poate realiza in diverse moduri. De exemplu comunitatile locale ar putea sa puna la dispozitie terenul necesar pentru parcare, daca nu pentru toate locurile necesare, macar pentru 50% dintre acestea. Daca nu s-ar apela la astfel de solutii atunci locurile de parcare ar trebui prevazute la subsolul cladirilor (unul sau mai multe subsoluri) ceea ce ar face cladirea foarte scumpa, situatie in care nu ar mai exista piata pentru asa ceva. Ca urmare dezvoltarii unor proiecte imobiliare comunitatea are de castigat in primul rand impozitul pe constructie precum si alte impozite si taxe ca urmare a locurilor de munca create. In aceste conditii este normal ca acea comunitate sa aiba un minim aport la asigurarea locurilor de parcare. Asa cum comunitatea are obligatia de a asigura drumurile de acces si infrastructura aferenta in cadrul localitatii, tot asa trebuie sa asigure si locurile de parcare. Nu in ultimul rand stimularea investitorilor privati sa investeasca in proiecte imobiliare este importanta deoarece se asigura dezvoltarea si modernizarea localitatilor cu fonduri private.

Rep: Cine credeţi dumneavoastră că poate investi autorităţile locale cu aceste instrumente?

N.D.: In primul rand Guvernul ca institutie centrala a administratiei statului. Apoi, daca se impun modificari ale unor legi, Parlamentul.

Rep: Ce interese ar putea sta în spatele acestei stări de lucruri actuale?

N.D.: Pe de o parte cred ca poate fi vorba de o administrare haotica a localitatilor din punct de vedere urbanistic datorata erorilor administratiilor locale in analiza corecta a situatiilor concrete din teren, iar pe de alta parte cred ca poate fi vorba de a frana apetitul investitorilor neutri, care nu fac parte din cercurile puterii, de a investi, scapand astfel de o concurenta nedorita.

De asemenea cred ca poate fi vorba si de dorinta autoritatilor locale de a transfera o serie de responsabilitati in sarcina unor investitori privati, punandu-le astfel o serie de conditionari absurde. Astfel din dorinta de a obtine cat mai mult de pe urma acestor investitori  ii impovareaza excesiv, consecinta fiind de cele mai multe ori abandonul din partea acestor investitori, situatie in care autoritatile nu mai obtin nimic. Si toate acestea in timp ce altor investitori nu li se impun astfel de conditionari.  De aceea este important ca autoritatile trebuie sa inteleaga ca este necesar ca atitudinea sa fie echidistanta si impartiala fata de toti investitorii. Intr-o astfel de maniera cu siguranta se vor obtine beneficii in folosul comunitatii.

Rep: Puteţi să ne oferiţi câteva exemple concrete referitoare la mentalitatea şi acţiunea funcţionarilor din autorităţile locale faţă de investitori?

ND: Exemple pot fi multe. Situatiile pot fi diverse. In orice caz se poate observa o atitudine ostila din partea functionarilor bazata, cred, de cele mai multe ori pe interese proprii si pe o mentalitate nepotrivita. Astfel in loc ca functionarii sa priveasca investitorii si initiativele acestora ca ceva benefic pentru comunitate, ca un bine pentru toti, de cele mai multe ori se intampla invers. Este important sa se desfasoare campanii din partea administratiei centrale pentru schimbarea acestei mentalitati si stimularii simtului civic al fiecarui functionar, sa se ajunga la constientizarea acestora privind necesitatea si importanta investitiilor imobiliare in cadrul comunitatii, deoarece prin acestea se contribuie major la schimbarea aspectului general al localitatilor care in prezent sunt asa cum sunt.

Rep: Aveţi şi alte demersuri, de orice natură, pentru îndreptarea acestei stări de lucruri?

ND: Demersurile pentru indreptarea acestei stari de lucruri nu pot fi decat in sensul constientizarii autoritatilor si functionarilor de importanta majora de sprijinire a investitiilor. Trebuie sa intelegem ca prin sprijinirea investitiilor ne sprijinim pe noi toti.

Rep: Ne puteţi spune care este reglementarea de bază conform căreia autorităţile cer ca orice construcţie să dispună de un anumit număr de locuri de parcare?

ND: Reglementarea de baza este HG 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism. Reglementarile din Regulamentul general de urbanism sunt concretizate in Planurile generale de urbanism ale fiecarei localitati.

Rep: Această reglementare există în realitate şi în celelalte ţări ale Uniunii Europene? Dacă da, unde?

ND: Nu am cunostinta despre reglementarile din alte tari europene insa am vazut in multe metropole parcari, chiar si etajate, fiind rezolvata problema lor fara a se impune constructiilor noi un anumit numar de locuri de parcare.

              

 

                                                                                                                                de Cristian Mateescu

Tipareste acest articolRSS

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.