Home » Domenii » 100% Analize » Milioane de euro pe studii de fezabilitate, nu toate insa cheltuite doar pe interese!

Milioane de euro pe studii de fezabilitate, nu toate insa cheltuite doar pe interese!
Statul arunca zeci de milioane pe studii de fezabilitate! Insa nu toti bani sunt in van, dovada autostrada Sebes-Turda.

 CNADNR a platit, de-a lungul anilor, aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate (SF) si studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrazi si drumuri expres a caror constructie nu a demarat niciodata, reiese din calculele 100%construct pe baza datelor CNADNR.
 
Cea mai mare parte a acestor sume a fost incasata de marile firme din domeniu, care au executat SF-uri pe banda rulanta, pe baza contractelor obtinute prin licitatie de la CNADNR. Intre acestea se numara Search Corporation, Iptana, Consitrans, Louis Berger, Consilier Construct. 
 
In schimb, pe teren, Romania are in prezent o retea construita de doar 548 de kilometri de autostrazi, ceea ce reprezinta 31,5% din numarul total de kilometri de autostrazi asumat prin lege, si care prevede ca Romania urma sa aiba, pana in 2015, fix 1.736 de kilometri de autostrazi. 
 
"Autostrada urbana Cluj-Napoca", autostrada Ditrau-Targu Neamt, autostrada Dumbrava-Sculeni sau  "Drumul expres legatura rapida la Drumul Nordului" reprezinta doar cateva exemple de autostrazi ramase doar simple desene pe hartie, dar care au costat statul roman milioane de euro.
 
In plus, studiile de fezabilitate sunt acum "expirate", avand in vedere ca durata de valabilitate a unui "SF" este de doi ani, iar majoritatea studiilor de fezabilitate pentru autostrazi "fantoma" au fost realizate in perioada 2003-2010, dupa cum reiese din datele publicate pe site-urile companiilor din domeniu. 
 
Ce spun cei care au comandat SF-uri de zeci de milioane
 
Parerile fostilor ministri ai Transporturilor contactati de gandul sunt impartite. In timp ce Radu Berceanu spune ca au fost cheltuiti inutil "zeci de milioane euro", Ludovic Orban spune ca "SF-urile sunt binevenite", admitand insa ca ar fi nevoie de actualizarea lor inainte de a putea fi folosite de constructori. "Multe s-au facut cu logica, multe fara logica", crede Miron Mitrea, un alt fost ministru al Transporturilor.
 
Autostrazi si drumuri expres nerealizate, dar care au SF-uri, facute de companiile de profil sunt: autostrada de Centura a Capitalei, Comarnic-Brasov, Autostrada Transilvania (cu exceptia celor 52 km construiti deja), Sibiu-Pitesti, Targu Mures-Iasi- Ungheni, Autostrada urbana Cluj -Napoca, Drum expres de legatura la Drumul Nordului, Craiova- Pitesti, drum expres Sebes-Turda, drum expres Arad-Oradea, drum expres Sibiu-Fagaras.
 
Lungimea totala a acestora este de aproximativ 1.400 de km. 
 
Un raport recent al Consiliului Concurentei, in domeniul constructiilor de autostrazi, remarca faptul ca exista “studii de fezabilitate neutilizate sau de slaba calitate, unele fara studii geotehnice corespunzatoare, care au generat modificari de solutii tehnice ulterioare, precum si proiecte tehnice incomplete sau cu solutii inaplicabile conditiilor din teren, care au necesitat ajustari si modificari repetate in cursul executiei lucrarilor”.
 
Reprezentantii firmelor de proiectare: Valorile sunt confidentiale
Gandul a transmis solicitari la trei dintre companiile specializate in realizarea de studii de fezabilitate - Iptana, Search Corporation si Consitrans -, cerand detalii despre contractele incheiate, in urma licitatiilor, cu CNADNR pentru studii de fezabilitate. 
 
Pana la publicarea articolului, singura care a raspuns solicitarii gandul a fost Search Corporation, care a mentionat ca in contracte sunt incluse "anumite clauze de confidentialitate", iar valoarea lor totala nu poate fi divulgata fara acceptul beneficiarului, adica CNADNR.
 
"In ce priveste valorile contractelor, mentionam ca suntem deschisi si nu avem nicio problema in a va comunica cifrele respective, insa avem nevoie pentru acest lucru de acordul beneficiarului, contractele incluzand anumite clauze de confidentialitate care necesita acordul acestuia", se arata in raspunsul transmis gandul de Mihaela Draghici, director relatii publice Search Corporation. 
Mihaela Draghici nu are cum sa ne divulge informatii in acest sens fara acordul sefului direct Michael Stanciu, propietarul Search Corparation.
 
Reprezentantii Iptana, Gabriel Bulgaru, directorul general , al companiei nu a dorit sa stea de vorba cu jurnalistul 100%construct.
 
Reprezentantii Consitrans, nu comenteaza, deoarece nu au cum sa vorbeasca,caci companiile implicate in aceste studii pastreaza secretul , deoarece data viitoare nu vor mai primi astfel de proiecte facile.
 
Consilier Construct, alta firma din domeniu, care a fost preluata de Poyry Infra GmbH, a realizat proiectul Servicii de proiectare si asistenta tehnica pentru Sectiunea 1A Brasov (Cristian) – Fagaras, de 53 km, al Autostrazii Brasov-Cluj-Bors (Autostrada Transilvania). Pentru acest segment din Autostrada Transilvania, Consilier Construct, in parteneriat cu Poyry Infra GmbH, a actualizat studiul de fezabilitate, a elaborat proiectul tehnic, detaliile de executie si a asigurat serviciile de asistenta tehnica, potrivit site-ului companiei. vom reveni cu informatii in viitorul material in care vom avea un amplu interviu cu directorul Consilier Construct.
 
Totusi nu toti banii dati pe studii de frezabilitate au fost aruncati pe apa sambetei.  Trebuie luat in calcul ca pentru Sebes-Turda studiul de frezabilitate intocmit in anul 2007, a fost propus si aprobat spre finantate Comisiei Europene pentru realizare in exercituil finaciar 2007-2013, acum pe final folosindu-ne de prelungirea N+3, astfel incat guvernantii au prins pe ultima suta de metri finanatare pe care oricum Romania o pierde, ca si fond neutilizat.
 Acest studiu , a fost realizat de Search Corporation in anul 2007 si reactualizat in anul 2013 pentru refacerea indicatorilor tehnico -economici si impartirea pe patru loturi de executie pentru a se putea incadra executia lpana la finele anului 2015. Etapa de licitatiei este in curs de realizare, procedura de achizitii terenuri fiind in curs de licitatie , termen de depunere a ofertelor fiind 19 decembrie 2013, conform CNADNR.
Constructorii acestor 4 loturi de pe autostrada Sebes -Turda, vor fi anuntati cel putin in luna Ianuarie. 
100%Construct , are informatii cu privire la cei care vor construi acest tronson de autostrada, printre favoriti , fiind firme italienesti si austriece, Max Boegl, Impregiglio, Pizzaroti, Strabag, dar nu trebuie neglijata si ofertele antreprenorilor romani Paco International Onesti, condusa de familia Casuneanu, precum si SURPRIZA,  asocierea de firme din Care face parte si firma de casa a domnului  vicepremier Liviu Dragnea, ca doar " este la putere dumnealui" asa cum ne-a declarat D-l Umbrarescu de la UMB Spedition, firma careia i s-a luat sa mai participe la licitatii in acest mandat al USL. Va reamintesc ca D-l Umbrarescu a renuntat de curand la 1000 de angajati.
 
Oricum, trebuie sa stie cititorii revistei 100%construct, ca vom fi primii care ii vom anunata care vor fi companiile anuntate  si "negociate" pentru constructia tronsonului de autostrada Sebes -Turda.
 

Tipareste acest articolRSS

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.