Home » Domenii » Producatori & Furnizori » 2014 - Anul marilor plecari de pe piata de bricolaj

2014 - Anul marilor plecari de pe piata de bricolaj
OBI spune “la revedere” DIY-ului romanesc de la 1 septembrie. Urmeaza austriecii de la Baumax? Companiile nemtesti specializate in comertul DIY (Do it Yourself) au suferit din plin in ultimii ani ai crizei pe pietele din Estul Europei, iar acest lucru a avut efecte imediate.



Cazul Praktiker se pare ca nu va fi unul singular, retailerul de bricolaj OBI pregatindu-si plecarea din Romania, potrivit unor surse din piata. Daca initial, grupul Praktiker anunta vanzarea celor patru magazine pe care le detinea in Ucraina catre firma de audit Kreston Guarantee Group Ukraine, care detine printre altii si clientii Metro, dar si alte companii, precum operatorul telefonie Kievstar, controlat de VimpelCom Rusia, si holdingul Mria, cu activitati in agricultura, situatia nu a fost cu mult diferita si in Romania, unde Praktiker anunta la finalul lunii februarie vanzarea operatiunilor companiei catre omul de afaceri turc Omer Susli, fost presedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri Turci din Romania (TIAD) si actionar la firma de distributie de materiale de constructii Search Chemicals. Inca de la intrarea pe piata, in anul 2008, OBI a inregistrat pierderi an de an, lucru care i-a fortat pe proprietarii grupului sa ia o masura decisiva in Romania. OBI a deschis primul magazin din tara noastra in anul 2008, la Oradea, extinzandu-se in urmatorii doi ani cu inca sase unitati, doua in Bucuresti si cate una in Arad, Pitesti, Ploiesti si Sibiu.
 Afacerile OBI Romania au crescut constant in intervalul 2008 - 2012, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante, de la 18,5 milioane lei la 182,2 milioane lei, insa au cunoscut un regres in cursul anului trecut. Pe de alta parte insa, compania a inregistrat intre 2008 si 2012 pierderi totale de peste 270 de milioane de lei, cele mai ridicate fiind consemnate in 2010, cand rezultatul negativ s-a ridicat la 77,1 milioane lei. Surprinzator este ca la finalul anului trecut, retailerul german OBI a raportat un profit net de 92 de milioane de lei (peste 20 mil. euro), ceea ce ne trimite clar cu gandul la vanzarea unor active, lucru
care prevesteste o iesire de pe plan local. Grupul german a decis, in luna septembrie a anului trecut, reducerea capitalului social al OBI Romania cu suma de 126 milioane lei, pana la 81,3 milioane lei, prin incorporarea pierderilor.


Moda in loc de bricolaj: grecii de la Jumbo iau locul OBI
Potrivit unor informatii aparute in presa in ultimul timp, retailerul OBI ar urma sa inchida de la 1 septembrie cele sapte magazine pe care le detine in Romania cinci dintre acestea urmand a fi preluate de retailerul de moda pentru copii ”Jumbo”.
Retailerul grec Jumbo a raportat, in cele circa sase luni de activitate in Romania incheiate in martie, vanzari nete de 6,2 milioane euro si un profit net de 1,4 milioane euro, pentru cele doua magazine pe care le opereaza in Bucuresti si Timisoara. Primul magazin Jumbo din Romania, cu o suprafata de 13.000 metri patrati, a fost deschis pe 17 octombrie 2013 la Timisoara, in locul fostului hipermarket Real din nordul orasului. Al doilea magazin, care se intinde pe 14.000 metri patrati, a
fost inaugurat pe 9 noiembrie in Bucuresti, in cadrul centrului comercial Arcade de pe Bulevardul Theodor Pallady, unde se mai afla Auchan, Altex, Metro, Decathlon si Obi. Ambele spatii sunt inchiriate. Potrivit unui raport anterior, retailerul are in plan deschiderea altor trei unitati noi in Romania in urmatorul an financiar. De altfel, grupul detine si
un teren de 47.000 metri patrati in Bucuresti pentru investitii viitoare. Compania are in Romania 247 angajati, dintre care 136 permanenti si 111 temporari.


Nici austriecilor de la Baumax nu le merge bine: pregatesc inchiderea filialelor din Europa de Est
BauMax, retailerul austriac de bricolaj care detine 15 magazine pe plan local, ia in calcul retragerea operatiunilor din Europa de Est, din cauza pierderilor masive inregistrate de companie in aceasta regiune.
La finalul lunii martie, fondatorul Baumax, Karl- Heinz Essel, afirma, intr-un interviu citat de cotidianul austriac Die Presse, ca “extinderea pe pietele din Europa de Est nu s-a justificat», dupa ce anterior tot acesta anunta ca va scoate la licitatie colectia personala de arta pentru a atrage finantare si a salva compania de la un inevitabil colaps.
Reprezentantii Baumax sugerau la acea data ca veniturile provenite din licitatii ar putea acoperi numai salvarea operatiunilor din Austria, insa nu ar fi suficiente si pentru a sprijini business-ul companiei din regiunea Europei de Est.
Baumax detine in Austria 66 de magazine si circa 4.000 de angajati, iar la nivel international grupul are in jur de 9.000 de salariati.
Cele mai mari pierderi ale companiei austriece au fost raportate in Romania, de 26 milioane euro, si Turcia, 14 milioane euro. Cu exceptia Slovaciei, toate diviziile est-europene ale BauMax au inregistrat pierderi. Totodata, grupul a acumulat
datorii de un miliard de euro, din care 350 milioane euro imprumuturi pentru operatiuni si 650 milioane euro credite ipotecare.
Potrivit datelor raportate de retailerul austriac, in Romania, la nivelul anului 2012, compania inregistra in Romania un rulaj de 122 de milioane de euro, in scadere cu 10% fata de nivelul anului 2011, cand raporta afaceri de 135 de milioane de
euro. Conform datelor furnizate de catre companie Ministerului de Finante, in 2012 Baumax avea in Romania 1.165 de angajati.
Cele 7 magazine din Turcia ale BauMax, ca si inchise. Urmeaza Romania?
Retailerul austriac de bricolaj BauMax a anuntat la inceputul lunii aprilie va inchide cele 7 magazine pe care le are in Turcia si va decide pana la sfarsitul aprilie daca va pastra operatiunile din Europa de Sud-Est, inclusiv pe cele din Romania.
«Vom inchide magazinele din Turcia si analizam daca vom mai ramane in alte tari, iar acest lucru se va decide pana la sfarsitul lunii aprilie», a declarat Karlheinz Essl citat de Reuters. Guvernul austriac a refuzat pana la urma propunerea
de a cumpara colectia de arta a lui Essl, evaluata la 250 de milioane de euro, prin care fondatorul retailerului DIY intentiona sa foloseasca banii obtinuti dintr-o eventuala tranzactie pentru a salva o parte a companiei si mii de locuri de munca.
BauMax detine 158 de magazine, din care aproape jumatate in Austria, iar restul in Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia, Romania, Bulgaria si Turcia. Grupul a acumulat datorii de 1 miliard de euro, din care 350 milioane euro imprumuturi
pentru operatiuni si 650 milioane euro credite ipotecare.


Britanicii de la Kingfisher, pusi pe “shopping”
In urma cu un an de zile, la jumatatea lunii aprilie, britanicii de la Kingfisher anuntau preluarea operatiunilor Bricostore in Romania, in urma unei sume care s-a vehiculat a se ridica la aproximativ 40 de milioane de euro.
Grupul britanic de bricolaj a preluat de la compania franceza de retail Group Bresson cele 15 magazine Bricostore din Romania, cu vanzari de 131 milioane de euro in 2012, iar planul Kingfisher era de a ajunge la 50 de unitati pe plan local.
“Piata ne arata ca putem ajunge la 50 de depozite in Romania, in urmatorii ani. Nu avem restrictii: putem prelua alte firme, face achizitii, practic orice este posibil, insa nu stim care va fi ritmul si nici durata pe care se va putea intinde acest proces. Ne dorim sa ne miscam mai repede si vrem de devenim lideri de piata”, spunea Patrick Papot, directorul general Brico Depot Romania la jumatatea lunii martie, in timpul conferintei de presa dedicata inaugurarii primelor doua “depozite” din Romania.
Cu 1.100 de angajati in prezent, in cele 15 unitati, oficialul companiei a aratat ca in urmatorii ani va continua procesul de dezvoltare la  nivel local, iar in fiecare unitate va avea, in medie, 60 de angajati. Potrivit calculelor 100% Construct in momentul in care Brico Depot va ajunge in Romania la 50 de unitati, numarul de angajati va creste de circa trei ori, la 3.000 de salariati, in conditiile in care in momentul de fata, rivalul Dedeman, cu 37 de unitati, are aproape 7.000 de angajati.
Dupa preluarea operatiunilor Bricostore, Kingfisher urmareste orice oportunitate pentru a prelua si concurenti de pe piata, iar OBI, bauMax, dar si Mr. Bricolage au intrat pe lista scurta de cumparaturi a gigantului britanic. Cea mai noua informatie aparuta in presa arata ca Kingfisher ar fi facut o oferta de preluare in valoare de 275 de milioane de euro pentru a absorbi
operatiunile francezilor de la Mr. Bricolage in Romania, companie care detine trei magazine in toata tara , in Bucuresti, Pitesti si Iasi, iar compania britanica anticipeaza incheierea tranzactiei pana la finele anului financiar 2014-2015.
Kingfisher, cel mai mare retailer de bricolaj din Europa, poarta negocieri exclusive cu principalii actionari ai Mr Bricolage, vizand preluarea participatiei de 41,9% detinuta de ANPF si pachetului de 26,2% al familiei Tabur, la un pret de 15
euro pe actiune. Ulterior, Kingfisher va lansa o oferta catre actionarii minoritari la acelasi pret. Astfel, valoarea
 ranzactiei, inclusiv datoriile Mr. Bricolage, la 31 decembrie, ar fi de 275 milioane euro.


Strategia nemtilor de la Hornbach, castigatoare?
Retailerul german de bricolaj Hornbach, companie care a deschis primul magazin in Romania in 2007, iar in acest moment detine un total de cinci unitati la nivel local, cu trei in Bucuresti (Berceni, Militari si Balotesti), una in Brasov si una in Timisoara, a reusit in anii de criza sa creasca organic, ba mai mult, in 2012, cand cei mai mari retaileri din piata consemnau pierderi, Hornbach, alaturi de Dedeman si Arabesque, erau singurele companii care inregistrau profit, conform datelor
de la Ministerul de Finante. Nemtii de la Hornbach au simtit ca piata din Romania nu traverseaza in criza o perioada propice
extinderii si au mizat pe optimizarea businessului si deschiderea unor locatii in puncte cheie de pe harta.
Cu cele cinci magazine inaugurate pana in prezent, al caror spatiu depaseste 15.000 de metri patrati si cu o oferta destul de generoasa care ofera peste 60.000 de repere, un spatiu mare destinat zonei de gradina, zona amenajata pentru animalele de companie, zona de acvaristica si un spatiu de “Drive In”, Hornbach a pariat pe ideea de noutate, iar pana acum i-a reusit.
Potrivit celor mai recente informatii, la nivelul anului 2013 afacerile Hornbach au crescut cu 10%, la 90 milioane de euro, iar compania germana raporta la nivel local o pierdere de 3,3 milioane de euro.


O piata dominata de retailerii romani
Piata DIY din Romania, estimata la o valoare de doua miliarde de dolari, a fost dominata categoric de principalii jucatori locali la nivelul anului 2013, afacerile Dedeman, depozitului de materiale pentru constructii Arabesque si retailerulului sibian
Ambient au depasit pragul de un miliard de euro. Cu o expansiune agresiva la nivel teritorial Dedeman a ajuns la nivelul anului trecut la peste 35 de unitati, iar pentru anul in curs vizeaza extinderea in inca patru locatii, ceea ce inseamna ca retailerul va depasi bariera de 40 de unitati in Romania. Compania poloneza de cercetare PMR plasa in urma cu cateva luni Dedeman in top 5 al celor mai puternici retaileri DIY din regiunea est europeana.
Potrivit celor mai recente informatii, Dedeman a incheiat anul 2013 cu afaceri de peste 600 de milioane de euro, in crestere cu 12% fata de anul anterior, depasindu-si targetul de crestere cu cateva procente. La randul lor, business-urile Arabesque si Ambient au incheiat anul trecut cu afaceri de 340 de milioane de euro, respectiv 140 de milioane de euro.

Tipareste acest articolRSS

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.