Home » Arhiva » Septembrie 2011 » Scandalul Rosia Montana: A reusit "aurul" RMGC sa inchida gura presei?

Scandalul Rosia Montana: A reusit "aurul" RMGC sa inchida gura presei?
Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) a investit peste 1 milion de euro in publicitatea facuta in presa scrisa in primele sase luni ale anului, potrivit datelor BRAT(Biroul Roman de Audit al Tirajelor)

Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) a investit peste 1 milion de euro in publicitatea facuta in presa scrisa in primele sase luni ale anului, potrivit datelor BRAT(Biroul Roman de Audit al Tirajelor). Acest lucru a iscat o adevarat disputa pe marginea "cumpararii presei" prin publicitate, care nu a mai putut astfel sa-si exprime opiniile critice la adresa proiectului de exploatare a aurului. 

Atunci cand insa "embargoul informational" a fost ridicat din cauza unor declaratii facute de personaje precum presedintele Traian Basescu, posturile TV, desi primeau publicitate de la RMGC, s-au ales cu sesizari din partea companiei, facute la CNA.

RMGC a investit, in primele sase luni ale anului, numai in presa scrisa din Romania, o suma de peste 1,047 de milioane de euro, dintr-un total de 97 milioane euro.

Potrivit cifrelor BRAT, RMGC se afla pe locul al optulea al investitorilor, dupa companii care functioneaza de ani buni in Romania cu cifre de afaceri anuale care se invart in jurul valorii de 1 miliard de euro, precum Orange sau Vodafone.

Cea mai mare parte din bugetul de investii in promovare a fost alocat de RMGC insa pentru spoturile TV. Cifra este insa tinuta la secret. Reprezentantii companiei nu au dorit sa dea un raspuns.

In aceste conditii, Mircea Toma, presedintele ActiveWatch-Agentia de Monitorizare a Presei, sustine ca presa s-a lasat cumparata de RMGC.

Mircea Toma a explicat  ca incheierea unei relatii financiare cu institutia media nu mai lasa loc de mesaje critice la adresa proiectului de promovare a exploatarii aurului din Muntii Apuseni, de catre canadieniii care conduc RMGC.

Reprezentantul AMP a mai spus ca in acest sens, a finalizat recent o campanie de monitorizare a presei.

El a adaugat ca in ciuda faptului ca "politica editoriala originara" nu este favorabila RMGC, pe timpul desfasurarii campaniilor publicitare, "sunt inhibate aparitiile critice" la adresa proiectului.

Liber la idei in editoriale

Pe de alta parte, Toma a afirmat ca exista publicatii care in ciuda acestui fapt, lasa "editorialele libere", desi ignora stirile care fac referire la proiect.

In acest sens, presedintele Active Watch a dat exemplu unor publicatii precum Romania Libera, Evenimentul Zilei sau Capital care "nu scapa nimic critic" la adresa proiectului, pe timpul desfasurarii campaniei de publicitate in paginile ziarelor.

Astfel se explica investitiile masive in publicitatea din mass-media, facute de reprezentantii RMGC care se vad nevoiti sa desfasoare campanii de lunga durata.

Criza, o circumstanta agravanta a compromisului

Intrebat daca acest lucru mai era posibil in vremuri de crestere economica, si nu de criza cum sunt in prezent, Mircea Toma a spus ca actuala criza reprezinta "o circumstanta agravanta".

Am intrebat mai multi redactori-sefi si editori care mi-au spus ca au avut de ales intre a da afara un ziarist si a accepta publicitate de la RMGC, pentru a-i salva locul de muncaMircea Toma, presedinte AMP

In ceea ce priveste estimarea investitiilor facute in publicitatea in mass-media, Mircea Toma a spus ca acesta sunt "nesistematice", dar ca costurile au fost mai mari in cazul spoturilor difuzate in audiovizual, in special la tv, unde tarifele sunt mai scumpe fata de presa scrisa.

In plus, Toma spune ca la televiziunea publica au existat chiar emisiuni intregi sponsorizate de de RMGC.

Comentatorii platiti in online

In ceea ce priveste mediul online, presedintele Active Watch a vorbit despre "postacii profesionisti" care comenteaza cu opinii favorabile proiectului la articolele de presa aparute pe tema proiectului.

"In mediul electronic exista o haita de postaci cu IP-uri de obicei, anonimizate", a afirmat Mircea Toma, adaugand ca acestia sunt angajati ai RMGC in Romania.


Cum a spart Basescu embargoul impus presei 

In ceea ce priveste declaratiile presedintelui Basescu, Mircea Toma a spus ca ele au avut rolul sa sparga "embargoul informational" la care sunt supuse institutiile de presa care difuzeaza publicitate RMGC.

"Basescu a iesit public de trei ori cu declaratii de influenta explicita si a spart asftfel embargoul de pe tv", a afirmat Toma, explicand ca Antena si Realitatea, desi au contracte de publicitate cu RMGC, au fost nevoite sa comenteze declaratiile presedintelui.

Acest lucru a facut ca reprezentantii Gold Corporation sa depuna sesizari la Consiliul National al Audiovizualului (CNA).

Potrivit ordinii de zi a sedintei CNA de marti, RMGC a reclamat postul B1TV, respectiv emisiunea "Editie de pranz", difuzata in data de 19 august 2011, postul Radio Romania Actualitati, emisiunea "Radiojurnal" ("Radioul de sambata seara") din 13 august 2011, dar si Realitatea TV, pentru emisiunea de stiri din data de 23 august 2011 sau TVR 1 pentru emisiunea "La minut" ("Telejurnal") din aceeasi data.

Intrebati insa  care a fost motivul reclamatiei, reprezentantii RMCG au refuzat sa comenteze. Aceeasi tacere au pastrat-o si fata de afirmatiile presedintelui AMP, Mircea Toma.

Tipareste acest articol

Ghidul ofertelor speciale in constructii

Puteti economisi timp si bani, sa cumparati si sa alegeti, in perfecta cunostinta de cauza, cele mai bune oferte.

Ghidul ofertelor speciale in constructii contine informatii de ultima ora despre produsele si serviciile cele mai poulare ale firmelor care activeaza in zona constructiilor. Este un produs special conceput pentru ca dumneavoastra sa aflati in timp util informatii legate despre ofertele speciale ale partenerilor.

 

Aveti o oferta speciala si doriti sa o faceti cunoscuta potentialolor dvs. clienti? Nimic mai simplu! Solicitati-ne la nr. de telefon: 021 411 81 84/86, si un reprezentant al publicatiei noastre va va veni in ajutor.